Kantar: o 4 proc. skurczył się rynek reklamowy w sierpniu, zyskały telewizja i radio
Aflofarm w sierpniu zmniejszył wydatki reklamowe o 13,5 proc. (fot. Pixabay.com)
W sierpniu reklamodawcy zmniejszyli wydatki w mediach o 4,18 proc. (w porównaniu z tym samym miesiącem ub.r.). W przypadku kin spadek w ujęciu rocznym jest blisko 90-procentowy. Wydatki zwiększono tylko w telewizji i radiu - wynika z danych cennikowych netto firmy Kantar.
Na reklamę w mediach (bez promocji w internecie i bez uwzględnienia rabatów) wydano 2,3 mld zł netto. W sierpniu (podobnie jak w lipcu) sytuacja na rynku reklamowym była lepsza niż w drugim kwartale, kiedy obowiązywał lockdown. O ile wtedy wpływy reklamowe spadły we wszystkich analizowanych mediach, to w sierpniu zwiększono wydatki na reklamę telewizyjną i radiową (w lipcu wydatki zwiększono również w dziennikach).
W sierpniu najwięcej wydano na reklamę w telewizji – 1,14 mld zł (wzrost o 6,2 proc.). Na reklamę w radiu przeznaczono blisko 760 mln zł (wzrost o 12,7 proc.). W pozostałych mediach ograniczono wydatki reklamowe: w magazynach – 203,6 mln zł (spadek o 29,2 proc.), w dziennikach – 81,8 mln zł (spadek o 21,4 proc.), OOH – 79,1 mln zł (spadek o 32,2 proc.), na reklamę w metrze – 9,1 mln zł (spadek o 4,4 proc.). Najbardziej ucierpiała reklama kinowa, która nie wróciła do poziomu sprzed pandemii (od 12 marca do 6 czerwca zamknięte były kina). W sierpniu wydano na reklamę w kinie 15,9 mln zł, co oznacza spadek o 87,2 proc. względem sierpnia ub.r.
Lider zestawienia Aflofarm Farmacja Polska zmniejszył wydatki reklamowe o 13,5 proc., do 209,2 mln zł. Pozostała trójka największych reklamodawców zwiększyła wydatki na promocję. Firma Terg (właściciel sieci Media Expert) przeznaczyła na reklamę 82,1 mln zł (wzrost o 109,8 proc.), Euro-Net Warszawa – 59,5 mln zł (wzrost o 33,5 proc.), Natur Produkt Zdrovit – 50,9 mln zł (wzrost o 4,5 proc.). Zamykający piątkę zestawienia Lidl zmniejszył wydatki reklamowe o 22,8 proc., do 48,9 mln zł.
(IKO, 23.09.2020)