W pierwszym tygodniu jesiennych ramówek Puls przed TVP 2 w grupie komercyjnej
W grupie ogólnej najlepiej jesienną ramówkę rozpoczął TVP 1, a w komercyjnej - Polsat (fot. Pexels.com)
W pierwszym tygodniu jesiennych ramówek w grupie komercyjnej TV Puls osiągnął wyższy udział w rynku niż TVP 2.
W tygodniu 31 sierpnia - 6 września wśród wszystkich widzów powyżej czwartego roku życia liderem pod względem udziału w rynku był TVP 1, który miał 10,89 proc. Antena w weekend pokazywała opolski festiwal i mecz polskiej reprezentacji w Lidze Narodów. Dla porównania w tygodniu 2-8 września 2019 roku udział Jedynki wynosił 9,89 proc. TVP 1 rok do roku powiększył przewagę nad drugim Polsatem - udział tej stacji spadł z 9,65 proc. do 8,78 proc. Porównując oba okresy - TVN zanotował spadek z 9,05 proc. do 7,21 proc., a TVP 2 - z 8,12 proc. do 6,25 proc.
- Co się wydarzyło w ramówkach wielkiej czwórki, że ich wyniki są tak słabe w pierwszym tygodniu ramówkowym? Jeżeli taka sytuacja utrzymywałaby się dłuższy czas, może dojść do rewizji na rynku TV, szczególnie jeśli chodzi o zakup cennikowy - zastanawia się Marek Racławski, head of TV planning w MullenLowe MediaHub. - Na zmiany na pewno wpływ ma zmiana konsumpcji telewizji spowodowana długotrwałą kwarantanną, a także zmiany w panelu Nielsena, choć w miesiącach letnich nie były one aż tak bardzo widoczne. Należy jeszcze poczekać z wnioskami i zaobserwować, co stanie się z oglądalnościami stacji w kolejnych tygodniach - zastrzega Racławski.
Spośród pierwszej dziesiątki najchętniej oglądanych stacji udział zwiększyły pozostałe kanały: TVN 24 - z 4,54 proc. do 4,73 proc., TV Puls - z 3,09 proc. do 4,35 proc., TVP Info - z 3,9 proc. do 4,13 proc., TV 4 - z 3,84 proc. do 3,98 proc., TVN Siedem - z 3,15 proc. do 3,34 proc., a Puls 2 - z 1,77 proc. do 2,31 proc.
W grupie komercyjnej najlepiej jesienną ramówkę zaczął Polsat, zdobywając 9,76 proc. W pierwszym tygodniu zeszłorocznej jesiennej ramówki stacja miała 10,98 proc. Polsat wyprzedził TVN, który miał 9,54 proc. udziału wobec 12,08 proc. rok wcześniej.
Trzeci był TVP 1 - 6,08 proc. (6,96 proc. przed rokiem), a czwarty TV Puls - 5,34 proc. (3,15 proc. przed rokiem). Dopiero piąte miejsce zajął TVP 2 z udziałem na poziomie 4,77 proc. (spadek z 7,06 proc.). Niewiele niższy od Dwójki udział miał TVN Siedem - 4,48 proc. (3,21 proc. przed rokiem).
- Pytanie, czy Puls radzi sobie tak dobrze, czy TVP 2 radzi sobie tak słabo? W tym wypadku w zasadzie jedno i drugie – Puls nie od dzisiaj filmami stoi, w ostatnim tygodniu dwie pozycje filmowe przekroczyły poziom jednego miliona widzów, w tym "Kobiety mafii 2", a warto pamiętać, że właśnie filmy są tym typem programów chętniej wybieranym przez młodszą, komercyjną grupę w porównaniu ze wszystkimi widzami - wyjaśnia Katarzyna Baczyńska, head of media w One House. Zwraca uwagę, że Dwójka nie wystartowała jeszcze ze wszystkimi pozycjami w ramówce, a w analogicznym tygodniu rok wcześniej antena miała już za sobą premierowe odcinki popularnych seriali, w tym "M jak miłość" (nowe odcinki tej produkcji emitowane będą od 8 września). - Ramówki z reguły na dobre zaczynają "pracować" dopiero w drugim-trzecim tygodniu – to wtedy można wyciągać wnioski, co widzom przypadło do gustu, co niekoniecznie. W przypadku Pulsu i TVP 2 jest tym bardziej za wcześnie - zaznacza Baczyńska.
- W przeszłości były już przykłady takich zmian w rankingu – nie tylko TV Puls wyprzedzał którąś ze stacji wielkiej czwórki, ale również TVN Siedem - zauważa Marek Racławski z MullenLowe MediaHub. - Coraz częściej będziemy mieć sytuację, w której, co już od jakiegoś czasu komunikujemy naszym klientom, rynek zmienia się z układu B4 na układ B2 + M4 (M6), czyli TVN i Polsat + TVP 1, TVP 2, TV Puls, TVN Siedem (TV4, TTV) - dodaje.
W grupie komercyjnej kolejne były: TV 4 - 3,73 proc. (3,57 proc. rok wcześniej), TTV - 3,33 proc. (3,43 proc.), TVN 24 - 2,91 proc. (2,37 proc.) i Puls 2 - 2,87 proc. (1,92 proc.).
Dane: Nielsen Audience Measurement.
(KOZ, 08.09.2020)