W pierwszym kwartale wydatki na reklamę online wzrosły o 4 proc.
Największy wzrost nastąpił w wydatkach na reklamę w przeglądarkach (fot. Jan Bielecki/EastNews)
W pierwszym kwartale 2020 roku wydatki na reklamę online wzrosły o 4,2 proc., do 1,127 mld zł (względem tego samego okresu ub.r.) - wynika z danych IAB/PwC AdEx.
Największy wzrost (o 9,9 proc. rok do roku) nastąpił w wydatkach na reklamę w przeglądarkach (SEM), zwiększając swój udział w wydatkach na reklamę w internecie z 32,9 proc. do 34,7 proc. Reklama display zanotowała wzrost o 0,7 proc., ale jej udział zmniejszył się z 46,7 proc. do 45,1 proc. Wydatki na ogłoszenia online spadły o 6,5 proc., zmniejszając jednocześnie udział z 17,3 proc. do 15,6 proc. Spadły też - o 5,6 proc. - wydatki na e-mail marketing (spadek z 1,8 proc. do 1,6 proc.).
Dwucyfrową dynamikę (wzrost o 21 proc. rok do roku) utrzymała reklama emitowana w urządzeniach mobilnych, dzięki czemu jej udział zwiększył się do 31,7 proc., a także reklama sprzedawana w modelu programmatic. Wydatki na reklamę w mediach społecznościowych wzrosły o 2 proc. (17,4 proc. udziału).
“Pierwszy kwartał tego roku nie przyniósł co prawda, za sprawą pandemii, spektakularnego wzrostu wydatków na reklamę online, jednak internet, obok radia, jest sektorem, który zanotował wzrost. Jest to wyraźne potwierdzenie powszechnie widocznego trendu cyfryzacji gospodarki, co skutkuje lokowaniem coraz większych budżetów reklamowych w kanał cyfrowy” - komentuje Włodzimierz Schmidt, prezes IAB Polska
(IKO, 26.08.2020)