Dział: PRASA

Dodano: Sierpień 06, 2020

Narzędzia:

Drukuj

Drukuj

Właściciel aptek Ziko ma zapłacić 37 tys. zł kary za wywiad dla "Forbesa"

Wywiad ukazał się w magazynie "Forbes" i na Forbes.pl w kwietniu 2018 roku (screen: Forbes.pl)

Śląski Wojewódzki Inspektor Farmaceutyczny uznał, że wywiad miesięcznika "Forbes" (Ringier Axel Springer Polska) z Janem Zającem, właścicielem sieci drogerii i aptek Ziko, naruszył zakaz reklamy aptek. ŚWIF nakazał Ziko zapłacenie 37 tys. zł kary.

Wywiad Pawła Strawińskiego pt. "Lekiem dla aptek są przejęcia rywali. Chętnych na sprzedaż swojego biznesu nie brakuje" pojawił się w miesięczniku w kwietniu 2018 roku. Wciąż dostępny jest też w serwisie Forbes.pl. Jak pisze branżowy serwis Mgr.farm, wywiadowi przyjrzał się Główny Inspektor Farmaceutyczny i przekazał do Śląskiego Wojewódzkiego Inspektora Farmaceutycznego zawiadomienie o podejrzeniu naruszenia zakazu reklamy aptek. Postępowanie zakończyło się w październiku 2018 roku, ale decyzję opublikowano kilka dni temu. Jak pisze Mgr.farm, prawdopodobnie teraz uprawomocniła się po podtrzymaniu przez GIF. Sprawę opisano także w środowym "Dzienniku Gazecie Prawnej".

ŚWIF uznał, że czytelnicy magazynu to potencjalni klienci aptek i stwierdził naruszenie zakazu reklamy. Nałożył na Ziko karę 37 tys. zł, jej wysokość ustalono na podstawie liczby aptek sieci działających na Śląsku: było ich wówczas 37. W cytowanej przez Mgr.farm decyzji inspektor uznał, że wywiad "bez wątpliwości reklamuje wprost zalety i walory aptek", a przedsiębiorstwo Ziko "reklamował (...) jako prężnie rozwijającą się firmę, z którą warto nawiązywać kontakty biznesowe".

W komentarzu dla Mgr.farm Patryk Słowik z "Dziennika Gazety Prawnej" zauważa, że decyzja organu "jest niezgodna z celem, dla którego został utworzony zakaz". "W zakazie reklamy aptek chodzi przede wszystkim o to, by nie zachęcać ludzi do kupowania leków ponad miarę" - powiedział Słowik.

- Ten tekst spełniał wszystkie zasady tekstów, które publikujemy w magazynie – mówi jego redaktor naczelny Paweł Zielewski. - Opisujemy przedsiębiorców, ich sukcesy, modele biznesowe. Niemożliwe jest pomijanie czegokolwiek albo nieosadzanie konkretnego biznesu w jego otoczeniu. Jestem przeciwny traktowaniu tego wywiadu, jak próbowano sugerować, jako zawierającego elementy komercyjne - dodaje Zielewski.

(JSX, 06.08.2020)

* Jeśli znajdziesz błąd, zaznacz go i wciśnij Ctrl + Enter
Pressletter
Ta strona korzysta z plików cookies. Korzystając ze strony bez zmiany ustawień dotyczących cookies w przeglądarce zgadzasz się na zapisywanie ich w pamięci urządzenia. Dodatkowo, korzystając ze strony, akceptujesz klauzulę przetwarzania danych osobowych. Więcej informacji w Regulaminie.