Przybywa reklam z udziałem osób w wieku 50+
Badanie prowadzone jest przez Biuro Reklamy TVP od 2017 roku (fot. Georg Arthur Pflueger/Unsplash)
Rośnie liczba reklam, w których występują osoby w wieku powyżej 50 lat - wynika z badania przeprowadzonego przez Biuro Reklamy TVP.
Jak wyliczyło Biuro Reklamy TVP, w 69 proc. reklam z 2020 roku występowali aktor lub aktorzy. Pozostałe spoty były animacjami, planszami bądź filmami promocyjnymi bez udziału ludzi.
Okazało się, że spośród wszystkich spotów z aktorami w co piątej (21 proc.) emitowanej w telewizji pojawiała się osoba z pokolenia silver. To dwukrotny wzrost na przestrzeni ostatnich trzech lat. Seniorzy wciąż występują jednak w reklamach rzadziej niż młodzież i dzieci (34 proc.). Najchętniej w reklamach pokazywane są dorosłe kobiety (76 proc.), nieco mniej dorośli mężczyźni (71 proc.).
Badanie spotów reklamowych w latach 2017-2020 (fot. materiały prasowe)
Jednocześnie spadł odsetek reklam, w których osoby starsze przedstawiane są w sposób stereotypowy, czyli jako babcia, dziadek czy osoba chora. Odsetek reklam pokazujących seniorów w kontekście babci lub dziadka spadł z 24 proc. do 21 proc. (na przestrzeni trzech lat). Zmalała też liczba reklam ukazująca seniorów jako osoby chore – z 15 proc. w 2017 roku, do 10 proc. w 2020 roku. Oznacza to, że odsetek reklam traktujących osoby w wieku powyżej 50 roku życia w sposób stereotypowy zmalał z 39 proc. do 31 proc.
„Od dwóch lat w Polsce widzimy większe zainteresowanie reklamodawców segmentem 50+, które ma bezpośrednie przełożenie na wzrost liczby reklam z ich udziałem. Jednocześnie wyraźnie rysuje się trend coraz ciekawszego ich zaangażowania w kampaniach reklamowych oraz odchodzenia od wykorzystywania ich w sposób stereotypowy” – komentuje Wojciech Kowalczyk z Biura Reklamy TVP, autor badania.
Badanie prowadzone jest przez Biuro Reklamy TVP od 2017 roku. Przeanalizowano już ponad 20 tys. spotów emitowanych we wszystkich stacjach telewizyjnych w Polsce. Badanie inspirowane jest autorskim projektem agencji mediowej Wavemaker. Za dostęp do reklam i klasyfikację sektorów odpowiada Nielsen.
(IKO, 03.07.2020)