Dział: TELEWIZJA

Dodano: Lipiec 02, 2020

Narzędzia:

Drukuj

Drukuj

Spadł udział wielkiej czwórki w widowni telewizyjnej

Kanały z tzw. wielkiej czwórki rok do roku zmniejszyły udziały w rynku (fot. Pexels.com)

Udział telewizji z tzw. wielkiej czwórki w widowni telewizyjnej spadł z 34,81 proc. w czerwcu 2019 roku do 30,87 proc. w czerwcu 2020 roku. Zeszły miesiąc był pierwszym obejmującym zmiany w panelu Nielsen Audience Measurement.

Od czerwca panel Nielsena został powiększony z 2 do 2,5 tys. gospodarstw domowych.

W czerwcu w grupie ogólnej TVP 1 miała 9,66 proc. udziału w rynku, co oznacza minimalny spadek z 9,67 proc. Drugie miejsce zajął Polsat, który uzyskał 7,94 proc. udziału (spadek z 9,79 proc. rok wcześniej). Trzeci był TVN - 7,34 proc. (spadek z 7,68 proc.), a czwarty TVP 2 - 5,95 proc. (spadek z 7,67 proc.).

Katarzyna Baczyńska, head of media w agencji One House, przypomina, że układ sceny telewizyjnej został wywrócony do góry nogami przez COVID-19. - Nie wiemy jeszcze, co jest pokłosiem tych zmian, a co efektem zmian w panelu. Jeśli chodzi o stacje wielkiej czwórki, to one straciły względem analogicznego okresu zeszłego roku, ale trzeba mieć na uwadze, że ich łączny udział w rynku zmalał przede wszystkim ze względu na COVID-19 - analizuje Baczyńska. Stacje zmieniały ramówki, zdejmując lokomotywy programowe i ograniczając liczbę premier.

- Analizując zmianę maj 2020 do maja 2019 i analogicznie czerwiec do czerwca, widzimy, że te spadki są porównywalne, a to świadczy o tym, że w przypadku wielkiej czwórki dużej różnicy ze względu na zmiany w panelu raczej nie ma - uważa Baczyńska.

W grupie ogólnej kolejne miejsca w pierwszej dziesiątce zajęły: TVN 24 (wzrost z 4,28 proc. do 5,92 proc.), TVP Info (wzrost z 3,8 proc. do 5,33 proc.), TV 4 (spadek z 3,48 do 3,31 proc.), TV Puls (wzrost z 3,22 proc. do 3,29 proc.), TVN Siedem (spadek z 3,55 proc. do 3,16 proc.) oraz TTV (wzrost z 2,24 proc. do 2,32 proc.).

W grupie komercyjnej TVN zmniejszył udział z 9,71 proc. do 9,41 proc. Drugi był Polsat - 8,88 proc. (spadek z 11,13 proc.), trzeci TVP 1 - 5,34 proc. (spadek z 6,87 proc.), a czwarty TVP 2 - 4,94 proc. (spadek z 6,37 proc.). Kolejne miejsca w zestawieniu zajęły stacje: TVN Siedem (wzrost z 4 proc. do 4,19 proc.), TTV (wzrost z 3,3 proc. do 3,86 proc.), TVN 24 (wzrost z 2,38 proc. do 3,72 proc.), TV Puls (spadek z 3,55 proc. do 3,52 proc.), TV 4 (spadek z 3,46 proc. do 3,11 proc.) oraz TVP Info (wzrost z 1,65 proc. do 2,79 proc.)  

Katarzyna Baczyńska wskazuje, że wzrósł udział kanałów, które w czerwcu 2019 roku uzyskały między 0,01 proc. a 0,05 proc. - więcej w zestawieniu czerwiec do czerwca niż maj do maja. - Tu efekt zwiększenia próby jest prawdopodobnie widoczny - stwierdza Baczyńska.

Dane: Nielsen Audience Measurement.

Sprawdź, o czym piszemy
w najnowszym numerze

Okładka

(KOZ, PAZ, 02.07.2020)

* Jeśli znajdziesz błąd, zaznacz go i wciśnij Ctrl + Enter
Pressletter
Ta strona korzysta z plików cookies. Korzystając ze strony bez zmiany ustawień dotyczących cookies w przeglądarce zgadzasz się na zapisywanie ich w pamięci urządzenia. Dodatkowo, korzystając ze strony, akceptujesz klauzulę przetwarzania danych osobowych. Więcej informacji w Regulaminie.