W maju większość reklamodawców ograniczyła wydatki, a Aflofarm je potroił
Aflofarm Farmacja Polska zwiększyła wydatki reklamowe o 204,1 proc., do 282,7 mln zł (fot. Pixabay.com)
W maju br. reklamodawcy ograniczyli wydatki na promocję w mediach o blisko 28 proc. (w stosunku do maja 2019 roku). O trzy czwarte spadły wydatki na reklamę zewnętrzną. Wydatki reklamowe potroił natomiast Aflofarm - wynika z danych cennikowych netto firmy Kantar (bez uwzględnienia rabatów i reklam w internecie).
W maju, trzecim miesiącu trwania kryzysu gospodarczego wywołanego pandemią koronawirusa, reklamodawcy zmniejszyli wydatki w mediach o 27,8 proc. (w porównaniu z tym samym miesiącem ubiegłego roku) do 2,4 mld zł, czyli wydano tyle samo co w kwietniu br.
Wpływy reklamowe spadły we wszystkich analizowanych mediach. Najbardziej ucierpiała reklama kinowa, na którą – podobnie jak w kwietniu - nie wydano nic, gdyż od 12 marca do 6 czerwca zamknięte były kina. Rok temu w maju na reklamę w kinie przeznaczono 102,7 mln zł. Najwięcej wydano na reklamę w telewizji – 1,5 mld zł (spadek o 18,7 proc.). Mniej wydano też na reklamę w pozostałych mediach: radiu – 551,7 mln zł (spadek o 20,9 proc.), magazynach – 221,7 mln zł (spadek o 43,5 proc.), dziennikach – 84,2 mln zł (spadek o 35,1 proc.), OOH – 41,5 mln zł (spadek o 74,4 proc.), reklamę w metrze – 9,3 mln zł (spadek o 3,7 proc.).
Lider zestawienia Aflofarm Farmacja Polska zwiększyła wydatki reklamowe o 204,1 proc., do 282,7 mln zł (rok temu w maju przeznaczono na reklamę niecałe 93 mln zł). Drugim największym reklamodawcą w maju był Lidl – 60,2 mln zł (spadek o 35,1 proc.), a trzecim Terg (właściciel sieci Media Expert) – 55,2 mln zł (wzrost o 2,2 proc.). Dalej był Natur Produkt Zdrovit – 53,3 mln zł (spadek o 1,1 proc.) i Polkomtel – 45,9 mln zł (spadek o 21,6 proc.).
(IKO, 26.06.2020)