Wirtualna Polska nie wyklucza kolejnych przejęć
Powoli zaczynamy dostrzegać koniec kryzysu - mówi Jacek Świderski, prezes Wirtualna Polska Holding SA (fot. materiały prasowe)
Wirtualna Polska Holding w pierwszym kwartale zanotował przychody ze sprzedaży na poziomie 149,8 mln zł (spadek o 4,6 proc. rok do roku), zysk wyniósł 7,25 mln zł (spadek o 49,5 proc.), a EBITDA 41,18 mln zł (spadek o 6,5 proc.). Zapowiada kolejne akwizycje, głównie w obszarze e-commerce. Analitycy przewidują, że dopiero wyniki drugiego kwartału pokażą kondycję spółki w obliczu pandemii.
– Spółka radzi sobie dobrze, patrząc na to, wobec czego została postawiona – ocenia Marcin Nowak, analityk Ipopema Securities. – Wyniki za drugi kwartał będą jednak gorsze niż rok wcześniej. Część wakacyjna będzie pod dużą presją ze względu na małe przychody. Skala tego spadku będzie spora, ale częściowo jest już oczekiwana. Po raz pierwszy od dawna WP ma słabszy kwartał rok do roku, ale to też było częściowo oczekiwane. Rynek zna tę strukturę biznesu i ten kwartał nie był zaskoczeniem – dodaje.
– Wirtualna Polska wydaje się bardzo dobrze zarządzaną spółką, sądząc po szybkich reakcjach na zmieniające się na rynku zasady. Widać elastyczność – ocenia Dominik Niszcz, analityk z Domu Maklerskiego Raiffeisen. On również zaznacza, że to drugi kwartał pokaże w pełni wpływ pandemii na kondycję spółki. – Z punktu widzenia inwestorów wyniki pierwszego kwartału mniej wpływają na kurs akcji, nie są tak analizowane. Wszyscy obserwują, jakie będą wyniki spółki w nowej rzeczywistości. Przychody nie będą porównywalne z zeszłym rokiem. Część e-commerce mocno ucierpi. Trudniej przewidzieć, co z biznesami, które odżywają po epidemii szybciej, na przykład Nocowanie.pl może być mocne, bo wczasy w Polsce będą popularniejsze w związku z ograniczeniami podróży zagranicznych – mówi analityk.
Jak wynika z danych Gemius/PBI, w kwietniu strony Grupy Wirtualna Polska odwiedziło 21,12 mln użytkowników
Niszcz zwraca uwagę, że biznes reklamowy jest pochodną tego, jak szybko będzie budzić się gospodarka, czy restrykcje zostaną szybko zniesione, czy konsumenci będą ostrożni. – Z tych powodów trudno przewidzieć, jak szybko biznesy będą odbijać – zaznacza.
"Zaczynamy dostrzegać koniec kryzysu"
Na wtorkowej konferencji online zarząd WP podkreślał, że w związku z koronawirusem w swoich mediach spółka nie przeprowadzała większej redukcji zatrudnienia. - Powoli zaczynamy dostrzegać koniec kryzysu. Poza Wakacje.pl widzimy dochodzenie do celów budżetowych w innych naszych spółkach – mówił Jacek Świderski, prezes Wirtualna Polska Holding SA. Jak dodał, może to potrwać kilka miesięcy.
Świderski mówił, że w związku z zamknięciem granic większym zainteresowaniem będą cieszyć się Nocowanie.pl i eHoliday.pl, oferujące wyjazdy w kraju. Jak podkreślono, obecnie ruch w serwisie Nocowanie.pl jest o ok. 20 proc. wyższy niż w maju 2019 roku. - Czy Nocowanie.pl może skompensować stratę w Wakacje.pl? Nie sądzę – komentuje jednak Nowak.
Spółka nie wyklucza kolejnych przejęć, choć jak zaznaczył Świderski, to będą "raczej małe i średnie akwizycje, raczej w e-commerce". Nie podał jednak żadnych szczegółów.
Telewizja WP z zyskiem drugi kwartał z rzędu
WP zwracała uwagę na dobrą sytuację segmentu TV (Telewizja WP), którego przychody ze sprzedaży wyniosły 6,59 mln zł (wzrost o 43,1 proc. w stosunku do pierwszego kwartału 2019 roku). Po raz pierwszy w historii firmy segment ten drugi kwartał z rzędu odnotował zyski. - Osiągamy wzrost oglądalności przy niezmienionych wydatkach programowych. Być może wpływ na to ma lepsza ramówka programowa – powiedziała Elżbieta Bujniewicz-Belka z zarządu spółki. Jak podkreślił Świderski, spółka szuka synergii między telewizją a e-commerce. - W sierpniu ruszamy z pierwszym własnym programem autorskim "Remont w prezencie", który ma pokazać tę synergię. Być może pojawią się kolejne programy – zaznaczył.
- To dobry kierunek, co udowadnia zakup Interii przez Polsat – ocenia Niszcz. Ale Nowak ma wątpliwości co do znaczenia telewizji. - Telewizja jest mała na tle innych biznesów spółki. Ważniejsze są problemy w sektorze wyjazdów zagranicznych. Bo największe znaczenie dla WP mają media i wakacje – ocenia.
Pod koniec marca spółka Wakacje.pl zwolniła kilkadziesiąt osób, pracę straciły osoby ze wszystkich działów serwisu (w tym tworzących treści i odpowiedzialnych za reklamę).
Jak wynika z danych Gemius/PBI, w kwietniu strony Grupy Wirtualna Polska odwiedziło 21,12 mln użytkowników. We wtorek na zamknięciu giełdy kurs akcji spółki wynosił 69 zł, wobec 67,8 zł na otwarciu.
(JSX, 27.05.2020)