W marcu reklamodawcy ograniczyli wydatki na promocję w mediach
Lider zestawienia Aflofarm zwiększył wydatki reklamowe w marcu o 44,8 proc. (fot. Pixabay.com)
W marcu reklamodawcy cennikowo ograniczyli wydatki w mediach o 1,3 proc. Wzrost zanotowano tylko w telewizji i radiu, w pozostałych mediach nastąpiły spadki - w kinach aż o 64 proc. w stosunku do marca 2019 roku - wynika z danych cennikowych netto Kantar (bez uwzględnienia rabatów i reklam w internecie).
W marcu, gdy trwał już kryzys wywołany pandemią koronawirusa, reklamodawcy zmniejszyli wydatki w mediach o 1,3 proc. (w porównaniu z tym samym miesiącem ubiegłego roku), do 3,1 mld zł. Wydatki wzrosły tylko w telewizji – o 3,5 proc., do 1,8 mld zł i w radiu – o 4,1 proc., do 648,7 mln zł.
W pozostałych mediach ograniczono wydatki. Wyglądały one następująco: na reklamę w magazynach przeznaczono 363,4 mln zł (spadek o 0,5 proc.), w dziennikach – 120,6 mln zł (spadek o 1,5 proc.), outdoorze – 107,4 mln zł (spadek o 21,1 proc.), kinach – 53,9 mln zł (spadek o 64,4 proc.) i w metrze – 9,4 mln zł (spadek o 2,4 proc.).
Aflofarm rok do roku zwiększył wydatki prawie o połowę
Najwięksi reklamodawcy przeznaczyli jednak więcej na promocję niż w analogicznym miesiącu 2019 roku. Lider zestawienia Aflofarm Farmacja Polska zwiększył wydatki reklamowe o 44,8 proc., do 164,7 mln zł. Drugim największym reklamodawcą w marcu był Lidl – 88 mln zł (wzrost o 9,2 proc.), a trzecim Ferrero Polska – 80 mln zł (wzrost o 21,5 proc.). Dalej był Natur Produkt Zdrovit – 71 mln zł (wzrost o 25,6 proc.). Piątkę zestawienia zamyka USP Zdrowie, które ograniczyło wydatki o 4,1 proc., do 53,3 mln zł.
W podsumowaniu całego pierwszego kwartału 2020 roku okazuje się, że reklamodawcy zwiększyli wydatki reklamowe o 5,2 proc., do 8,5 mld zł (względem pierwszego kwartału ub.r.). W tym okresie największy reklamodawca, czyli Aflofarm przeznaczył na promocję cennikowo 713 mln zł - o 49 proc. więcej, niż rok temu. Dalej w zestawieniu kwartalnym były kolejno: Lidl, Natur Produkt Zdrovit, USP Zdrowie i Ferrero Polska (wszyscy zwiększyli wydatki, ale przeznaczyli na reklamę mniej niż po 200 mln zł).
(IKO, 24.04.2020)