Właściciel Onetu kupił serwis Gratka.pl, chce też przejąć Morizon.pl
W styczniu serwis Gratka.pl odwiedziło 2,8 mln użytkowników (fot. materiały prasowe)
Ringier Axel Springer Media AG kupił od Polska Press Grupy 100 proc. udziałów w serwisie Gratka.pl oraz ogłosił publiczne wezwanie do zapisów na sprzedaż akcji MZN Property - właściciela serwisów Morizon.pl oraz Lendi.pl. Polska Press Grupa chce się koncentrować na mediach lokalnych.
Zdaniem ekspertów RAS Polska realizuje strategię właściciela i stawia na rozwój wysokomarżowych biznesów internetowych. Koncern kupił 100 proc. udziałów w spółce Gratka od właściciela Polska Press Grupy, spółki HKM GmbH. Serwis Gratka.pl należał do niej od 2000 roku. „W najbliższych latach będziemy realizować strategię skupioną na rozwoju mediów lokalnych, które są głównym obszarem działalności Polska Press” - zapowiada cytowana w komunikacie Dorota Stanek, prezes Polska Press Grupy. Czy ta transakcja oznacza przygotowania do opuszczenia polskiego rynku przez Polska Press? - Jest to bardzo możliwy scenariusz, a sprzedaż serwisu Gratka.pl z pewnością to ułatwi - ocenia anonimowo jeden ze znawców rynku.
Dobry ruch Polska Press
W taki scenariusz wątpi Zbigniew Benbenek, przewodniczący rady nadzorczej Grupy ZPR Media. - Nie odbieram tego w ten sposób. Sprzedaż Gratka.pl dużemu graczowi międzynarodowemu oceniam jako dobry ruch ze strony Polska Press, dla której ten serwis był ciałem obcym. Nie byli w stanie go rozwijać. Springer ma większy potencjał, posiada know-how zdobyte na innych rynkach - komentuje Benbenek.
Ringier Axel Springer Media AG ogłosił też wezwanie do nabycia wszystkich 42 478 221 akcji MZN Property. To 100 proc. kapitału zakładowego i 100 proc. głosów na walnym zgromadzeniu. W wezwaniu cenę jednej akcji ustalono na 1,97 zł, co spowodowało wzrost notowań spółki MZN Property podczas środowej sesji na Giełdzie Papierów Wartościowych w Warszawie o 97,94 proc. względem poprzedniego zamknięcia (na zamknięcie sesji kurs akcji osiągnął 1,92 zł). Dotychczasowy zarząd MZN Property ma nadal zarządzać spółką. Należą do niej m.in. serwis nieruchomościowy Morizon.pl (1,14 mln użytkowników w styczniu) oraz Lendi.pl - platforma dystrybucyjna dla kredytów hipotecznych i gotówkowych. Finalizacja transakcji zależy od zgody na koncentrację oraz osiągnięcie minimalnego progu akceptacji oferty w wysokości 66 proc. kapitału zakładowego MZN Property.
RAS Polska stawia na serwisy z ogłoszeniami
Prezes Grupy K2 i były dyrektor segmentu internet w Agorze Paweł Wujec zwraca uwagę, że polski rynek ogłoszeń jest rozdrobniony i od dawna zanosiło się na konsolidację. - Rynki classifieds na świecie to zwykle oligopole z miejscem dla dwóch, maksymalnie trzech graczy. Ich liderzy mają mocną pozycję i wysoką rentowność. Agenci nieruchomości, chcąc dotrzeć do klientów, idą do największych i najskuteczniejszych serwisów. Tym z kolei daje to siłę cenową i możliwość pobierania wysokich prowizji - tłumaczy Wujec. Jak podkreśla, amerykański fundusz KKR, główny akcjonariusz koncernu Axel Springer, stawia na rozwój wysokomarżowych biznesów internetowych oraz szuka nowych pól ekspansji. - Polska jest sporym rynkiem, na którym może te założenia realizować - analizuje Wujec.
Ringier Axel Springer Media AG w 2018 roku kupił udziały w spółce NoFluffJobs, platformie ogłoszeń o pracę z branży IT. Rok później wydawca uruchomił w Polsce międzynarodową platformę rekrutacyjną StepStone. W Europie Środkowo-Wschodniej koncern Ringier Axel Springer Media AG jest właścicielem czołowych portali ogłoszeniowych na Słowacji, w Serbii i na Węgrzech oraz na Litwie, Łotwie i w Estonii.
Paweł Nowacki, niezależny konsultant rozwiązań dla wydawców i e-commerce (Digitalflow.pl), przypomina, że Axel Springer również na pozostałych rynkach stawia na przejęcia w segmencie ogłoszeń. - To wpisuje się w strategię spółki i ma przynieść efekty za kilka lat. Po tych przejęciach na polskim rynku pozostanie pewnie dwóch-trzech liderów, a RAS Polska od razu może wskoczyć do pierwszej trójki, gdzie są już duże pieniądze - uważa Nowacki.
Nie było pomysłu na rozwój Gratka.pl
Eksperci przypominają też, że serwis Gratka.pl był od lat rozwijany w Polska Press Grupie oraz pomógł wydawcy łagodnie przejść proces przenoszenia się ogłoszeń z druku do internetu. - Jednak w ostatnich latach nie było chyba dobrego pomysłu na rozwój serwisu i popełniono sporo błędów przy jego ostatniej przebudowie - twierdzi rozmówca (zastrzegł nazwisko) dobrze zorientowany w sytuacji w Polska Press.
Paweł Wujec uważa, że wydawca sprzedał serwis w dobrym momencie. - Zbudowano całkiem spory i rentowny serwis, ale Polska Press nie ma globalnych zasobów na dalszą konkurencję z wielkimi graczami. Pewnie nie ma też możliwości akwizycyjnych, żeby kupić np. Morizon.pl - mówi Wujec.
W styczniu serwis Gratka.pl odwiedziło 2,8 mln użytkowników (wzrost o 26,69 proc. w porównaniu z grudniem ub.r.).
(PAZ, KOZ, 27.02.2020)