KRRiT kończy etap eksperymentów w projekcie Telemetria Polska
- Jeśli badanie ma być realizowane z udziałem rynku, musimy zdecydować, jaki podmiot je będzie organizować - spółka, fundacja czy instytut - mówi Witold Kołodziejski (fot. KRRiT)
Do końca 2020 roku ma być gotowy prototypowy panel jednoźródłowego badania mediów na 2 tys. gospodarstw domowych. Projekt Telemetria Polska zakłada, że na koniec 2021 roku panel będzie liczyć już 26 tys. respondentów.
Obecnie pomiar jednoźródłowy działa w małej skali - na blisko 500 urządzeniach, służy głównie do testów i eksperymentów. - Ogłoszony został przetarg na rekrutację kolejnych 600 panelistów - mówi Witold Kołodziejski, przewodniczący Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji, która zainicjowała program Telemetria Polska. - Później będą przetargi na rekrutacje uzupełniające. Chcemy je porównać i zrobić analizę kosztów w stosunku do jakości. Rozpiszemy również przetarg na dostawę urządzeń i systemów. Równolegle będą trwały prace nad establishment survey - wylicza Kołodziejski.
- Kończymy etap eksperymentów. Jesteśmy gotowi uruchomić pilotażowe badanie z panelem prototypowym na kilka tysięcy urządzeń - zapowiada przewodniczący KRRiT. Do końca 2020 roku panel ma liczyć 2 tys. gospodarstw domowych, a do końca 2021 roku - już być oparty na 26 tys. respondentów.
Ogłoszony został przetarg na rekrutację kolejnych 600 panelistów - mówi Witold Kołodziejski, przewodniczący Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji (fot. KRRiT)
Witold Kołodziejski w ciągu dwóch-trzech miesięcy chciałby mieć ostateczne uzgodnienia kształtu pomiaru z rynkiem. - Jednak już teraz potrzebuję jasnej deklaracji ze strony rynku, iż niezwłocznie siadamy do stołu. W tym momencie najbardziej konkretnie swoje oczekiwania przedstawiają reklamodawcy - mówi Kołodziejski. - Jeśli badanie ma być realizowane z udziałem rynku, musimy zdecydować, jaki podmiot je będzie organizować - spółka, fundacja czy instytut - dodaje. Jednocześnie szef KRRiT uważa: - Przyjęcie obecnej formuły, czyli zakupu gotowego produktu - jak to jest w przypadku badania Nielsena, z którego korzystają nadawcy - nie zapewnia dostatecznej kontroli nad badaniem.
W środę podczas konferencji zaprezentowano wyniki prac badawczo-rozwojowych i eksperymentów badawczych w ramach projektu Telemetria Polska. Przetestowano 26 urządzeń od sześciu dostawców. Główne wnioski z testów to m.in. duże różnice w skuteczności pomiędzy poszczególnymi urządzeniami, brak krytycznego wpływu zakłóceń na rozpoznawalność, trzymanie miernika mobilnego w torebce czy plecaku wpływa negatywnie na skuteczność pomiaru. Ostatnim wnioskiem jest, że rodzaj audycji ma mały wpływ na trudność jej rozpoznania.
(KOZ, 27.02.2020)