Ministerstwo Zdrowia chce podatku od reklam suplementów diety
W 2018 roku na reklamę suplementów diety przeznaczono ok. 1 mld zł (fot. Pixabay.com)
Resort zdrowia chce wprowadzić dodatkowe opodatkowanie od reklam suplementów diety. Jak wynika z projektu ustawy przygotowanego przez ministerstwo, nowe przepisy miałyby wejść w życie z początkiem drugiego kwartału 2020 roku.
Projekt, opublikowany w piątek na stronach Rządowego Centrum Legislacji, trafił do konsultacji publicznych. Wynika z niego, że „podmioty świadczące usługę będącą reklamą suplementu diety” będą zobowiązane do wniesienia na rachunek właściwego urzędu skarbowego opłaty w wysokości 10 proc. podstawy opodatkowania podatkiem od towarów i usług, wynikającej z tej usługi. Środki te zostaną przekazane do NFZ w celu finansowania świadczeń opieki zdrowotnej. Jako podmioty, które zapłacą nowy podatek, podano „dostawców usług medialnych”. Nie sprecyzowano jednak, czy chodzi o media, agencje reklamowe, czy np. domy mediowe.
Autorzy projektu przytaczają dane Instytutu Monitorowania Mediów, z których wynika, że w 2018 roku na reklamę suplementów diety przeznaczono ok. 1 mld zł z 4,2 mld zł wydanych na reklamę przez branżę farmaceutyczną. „Zgodnie z projektowaną regulacją nawet 10 proc. (100 mln zł) z tych środków zostanie przekazane do NFZ, ostateczna wysokość zależna jest jednak od ściągalności” - napisano w uzasadnieniu projektu.
(PAZ, 23.12.2019)