"Gazeta Wyborcza" zmniejsza liczbę stron lokalnych
Treści lokalne pozostaną częścią codziennych wydań "GW" w siedmiu największych aglomeracjach (fot. archiwum "Press")
"Gazeta Wyborcza" (Agora) od stycznia 2020 roku w wydaniach od poniedziałku do czwartku rezygnuje ze stron lokalnych w 13 ośrodkach miejskich. Objętość gazety będzie w nich mniejsza. Z naszych informacji wynika, że zmiany mają związek z sytuacją na regionalnych rynkach reklamy.
Od poniedziałku do czwartku nie będzie wydań lokalnych dla miast: Białystok, Bydgoszcz, Częstochowa, Gorzów Wielkopolski/Zielona Góra, Kielce, Lublin, Olsztyn, Opole, Płock, Radom, Rzeszów, Szczecin i Toruń.
Czytelnicy z tych regionów będą mogli przeczytać treści lokalne w papierze tylko w piątki - w postaci magazynów, np. "Tygodnik Olsztyn” czy „Tygodnik Białystok”, których częścią jest informator kulturalny "Co jest grane 24”.
W 13 ośrodkach treści lokalne, do tej pory publikowane na łamach papierowego wydania gazety, będą dostępne w internecie w lokalnych serwisach Wyborcza.pl. "GW" będzie mieć mniejszą objętość - dziś np. czytelnik z Radomia ma w gazecie, obok doniesień ze swojego miasta, także informacje z Warszawy i Płocka. Od stycznia już ich nie znajdzie.
Według naszych informacji ten ruch wynika z sytuacji na rynku reklamy i coraz mniejszej liczby reklam na stronach lokalnych "GW". - Zmiany nie będą wiązały się z systemowymi zwolnieniami w redakcjach - zapewnia Agata Staniszewska, rzeczniczka prasowa Agory.
Wydawnictwo oficjalnie informuje, że wprowadzane zmiany są naturalną konsekwencją przyjętej przez "Gazetę Wyborczą" strategii digital first. - Obecnie praca lokalnych zespołów dziennika w coraz większym stopniu koncentruje się na tworzeniu wyjątkowych na rynku piątkowych tygodników, lokalnych serwisów Wyborcza.pl oraz newsletterów lokalnych, które są świetnymi źródłami informacji i inspiracji dla mieszkańców wielu polskich miast - przekonuje Agata Staniszewska.
W siedmiu największych aglomeracjach (Warszawa, Kraków, Łódź, Wrocław, Poznań, Gdańsk i Katowice) treści lokalne pozostaną częścią codziennych wydań "Gazety Wyborczej” oraz serwisów lokalnych Wyborcza.pl.
W ogólnopolskim wydaniu "Gazety Wyborczej" 2 stycznia pojawi się dwustronicowa sekcja „Prosto z miasta”, publikowana od poniedziałku do piątku między tekstami z działów Polska i Świat. Według zapowiedzi mniej ma być w niej polityki, a więcej tematów bliskich ludziom. Koncepcję nowych stron "Prosto z miasta" przygotował Wojciech Bartkowiak, zastępca wydawcy "GW", a projekt graficzny - Jacek Utko, twórca nowej makiety dziennika.
W październiku średnia sprzedaż "Gazety Wyborczej" wyniosła 83 926 egz. (dane Związku Kontroli Dystrybucji Prasy).
(KOZ, 20.12.2019)