Radio na wyciszenie
Rozmowa z Moniką Wójcicką, specjalistką ds. zakupu radia w Universal McCann
Agora zlikwidowała swoje stacje Radia Klasyka - w Warszawie i Poznaniu, a Broker FM zapowiada możliwość wycofania się z projektu RMF Classic. Czy to znaczy, że w Polsce nie ma miejsca na komercyjne stacje z muzyką klasyczną?Agora moim zdaniem chciała się skupić na sieci Roxy FM, dlatego była w stanie zamienić stację z muzyką klasyczną na rzecz nowej sieci rockowej. Broker FM na razie tylko zapowiada możliwość wycofania się z projektu, więc za wcześnie, żeby to komentować. To nie znaczy, że nie ma miejsca na komercyjne stacje z muzyką klasyczną.
Program II Polskiego Radia jest zbyt silną konkurencją dla tych rozgłośni?
Nie porównywałabym Programu II ze stacjami komercyjnymi. Dwójce, jako rozgłośni publicznej, nie zależy na sprzedaży czasu antenowego - jest to stacja mająca do wypełnienia misję i to jest dla niej najważniejsze. Poza tym jest to rozgłośnia bardzo niszowa i najważniejsza jest dla niej promocja tzw. kultury wysokiej.
Słuchacze, do których adresują swój program rozgłośnie z muzyką poważną, są atrakcyjni dla reklamodawców? Zdecydowanie tak. Ale przekaz reklamy musi być odpowiednio sformatowany, kampanie powinny być czysto wizerunkowe. Moim zdaniem spoty sprzedażowe nie pasują do stacji z muzyką klasyczną. Są to radia, których słucha się dla przyjemności, wyciszenia po ciężkim dniu - nie szuka się tam informacji. Natomiast kampanie wizerunkowe, skierowane do top management, są tam jak najbardziej mile widziane.
Jak powinna wyglądać rozgłośnia komercyjna z muzyką klasyczną, by poradzić sobie na rynku?
Na pewno powinna obejmować swoim zasięgiem duże miasta, co zwiększy prawdopodobieństwo dotarcia do bardziej wymagających słuchaczy.
Rozmawiał Krzysztof Głowiński
(KRZ, 21.08.2006)