Dział: TELEWIZJA

Dodano: Czerwiec 17, 2019

Narzędzia:

Drukuj

Drukuj

38. Festiwal Młodzi i Film: Wielki Jantar za film „Moja polska dziewczyna”

Mateusz Dymek i Ewa Banaszkiewicz zostali nagrodzeni za „Moją polską dziewczynę” (fot. Sylwia Olszewska)

Ewa Banaszkiewicz i Mateusz Dymek otrzymali Wielkiego Jantara 38. Festiwalu Młodzi i Film w Koszalinie za pełnometrażowy debiut fabularny „Moja polska dziewczyna”. Jurorzy nagrodzili także Kalinę Alabrudzińską za film „Nic nie ginie” i Klarę Kochańską-Bajon oraz Kaspra Bajona za film „Via Carpatia”. 

Jury Konkursu Pełnometrażowych Debiutów Fabularnych pod przewodnictwem Joanny Kos-Krauze uznało, że obraz Ewy Banaszkiewicz i Mateusza Dymka to „przejmujący opis samotności współczesnego człowieka, film spełniony”. Nagrodę imienia Stanisława Różewicza za reżyserię otrzymała Kalina Alabrudzińska, reżyserka filmu „Nic nie ginie”. Jurorzy w uzasadnieniu uznali, że to „nowy talent w polskim kinie”. Ponadto przyznano nagrodę specjalną za reżyserię dla Klary Kochańskiej-Bajon oraz Kaspra Bajona za „Via Carpatię”, „kameralny film o wielkich sprawach, wymykający się jakimkolwiek definicjom, za odwagę spojrzenia tam, gdzie inni z zakłopotaniem odwracają wzrok”. Z kolei Jantar 2019 za scenariusz trafił do Piotra Dylewskiego oraz Magdaleny Celmer – scenarzystów filmu „Zgniłe uszy” – za „twórcze, sprawne wodzenie widza za nos i wytarganie za uszy”. 

Nagrody aktorskie za najlepszą rolę kobiecą i męską trafiły do Julii Kijowskiej – za rolę w filmie „Via Carpatia” oraz Wojciecha Mecwaldowskiego za „Juliusza”. Odkryciem aktorskim okrzyknięto Maję Pankiewicz za rolę w filmie „Eastern”. Duet PRO8L3M otrzymał Jantara za muzykę do debiutu Piotra Adamskiego. Z kolei Jantarem za zdjęcia nagrodzono Michała Dymka – autora zdjęć do filmu „Moja polska dziewczyna”. Jury Młodzieżowe najlepszym filmem uznało „Nic nie ginie” Kaliny Alabrudzińskiej, z kolei Nagroda Dziennikarzy trafiła do Piotra Adamskiego. Publiczność koszalińska nagrodziła film „Underdog” w reżyserii Michała Kawulskiego. 

W Konkursie Krótkometrażowych Debiutów Filmowych Jantara za najlepszy film fabularny otrzymał Hubert Patynowski za film „Nie zmieniaj tematu”, za najlepszy film dokumentalny Grzegorz Paprzycki za „Mój kraj taki piękny”, z kolei najlepszym filmem animowanym uznano film „Mój dziwny starszy brat” Julii Orlicz. Fundatorem wszystkich trzech Jantarów jest telewizja Canal+. 

Adam Suzin za zdjęcia do filmu „Love Machines” Michała Materny oraz Zuzanna Zachara za film „Piołun” ex aequo odebrali nagrodę za najlepsze zdjęcia ufundowaną przez Heliograf Rental House z przeznaczeniem na sprzęt zdjęciowy i oświetleniowy do kolejnego filmu. Laureatem nagrody za najlepszy dźwięk ufundowanej przez Studio Fonograf z przeznaczeniem na udźwiękowienie kolejnego filmu został Konrad Błaszczyk – autor dźwięku do „Bajki na niespokojny sen”. 

AleKino+ przyznało trzy nagrody specjalne – zakupy licencji do filmów z Konkursu Krótkometrażowych Debiutów Filmowych. Ich laureatami zostali Jola Bańkowska za animację „Story”, Rafał Łysek za dokument „Miłość bezwarunkowa” oraz Michał Chmielewski za „Hi, How Are You”. Nagroda Specjalna Legalnej Kultury trafiła do Pawła Dyllusa za film „Dziwor”. 

O nagrody w Konkursie Pełnometrażowych Debiutów Fabularnych walczyło 10 tytułów, z kolei w Konkursie Krótkometrażowych Debiutów Filmowych 65.

KONKURS PEŁNOMETRAŻOWYCH DEBIUTÓW FABULARNYCH 

  • WIELKI JANTAR 2019 za pełnometrażowy debiut fabularny: 

"Moja Polska Dziewczyna", scenariusz i reżyseria Ewa Banaszkiewicz, Mateusz Dymek. Za przejmujący opis samotności współczesnego człowieka. Za film spełniony. 

  • JANTAR 2019 im. Stanisława Różewicza za reżyserię: 

Kalina Alabrudzińska za film pt.: „Nic nie ginie”. Jak to udało się ogarnąć reżysersko? Nie wiemy... ale witamy nowy talent w polskim kinie. 

  • „Nagroda Specjalna Jury” za reżyserię:  

Klara Kochańska i Kasper Bajon za film „Via Carpatia”. Kameralny film o wielkich sprawach, wymykający się jakimkolwiek definicjom. Za odwagę spojrzenia tam, gdzie inni z zakłopotaniem odwracają wzrok. 

  • JANTAR 2019 za scenariusz oraz tygodniowy pobyt w Domu Pracy Twórczej Stowarzyszenia Filmowców Polskich w Kazimierzu Dolnym nad Wisłą 

Piotr Dylewski i Magdalena Celmer za film pt.: „Zgniłe uszy”. Za twórcze, sprawne wodzenie widza za nos i wytarganie za uszy. 

  • JANTAR 2019 za główną rolę męską: 

Wojciech Mecwaldowski, film pt. „Juliusz”. Za stworzenie postaci, której widzowie kibicują z całego serca. Za autoironię i wzruszenie. 

  • JANTAR 2019 za główną rolę kobiecą: 

Julia Kijowska, film pt. „Via Carpatia”. Za kreację zbudowaną na celowym samoograniczeniu, delikatności i dojrzałości. 

  • JANTAR 2019 za odkrycie aktorskie: 

Maja Pankiewicz, film pt. „Eastern”. Charyzma, magnetyczna siła ekranowej obecności nawet w ciemnym zoo. 

  • JANTAR 2019 za zdjęcia: 

Michał Dymek za film pt. „Moja Polska Dziewczyna”. Za współczesne w formie, znakomicie skomponowane ujęcia, które budują sugestywny, emocjonalny portret bohaterki. 

  • JANTAR 2019 za muzykę (nagroda ufundowana przez Stowarzyszenie Autorów ZAIKS): 

PROBL3M za utwór „Monza” w filmie „Eastern”. Po prostu najlepszy muzyczny utwór. Został w nas, idealnie „siedzi” w filmie. Szacun. Chcemy płytę. 

  • JANTAR 2019  za krótkometrażowy film fabularny, 10 000 zł oraz zakup licencji – nagroda ufundowana przez Canal + : 

Hubert Patynowski za film pt.: "Nie zmieniaj tematu". Za intrygujące spojrzenie, świetne kreacje aktorskie, wiarygodny portret zamkniętej społeczności, w którym nie wyczuwa się fałszu. Za brawurę oraz za trzydzieści minut akcji i napięcia. 

  • JANTAR 2019  za krótkometrażowy film dokumentalny, 10 000 zł oraz zakup licencji – nagroda ufundowana przez Canal + 

Grzegorz Paprzycki za film pt.:  "Mój kraj taki piękny". Za wstrząsającą wyprawę w świat, którego się domyślamy, a o którym nie mamy pojęcia. 

  • JANTAR 2019  za krótkometrażowy film animowany, 10 000 zł oraz zakup licencji – nagroda ufundowana przez Canal + 

Julia Orlik, film pt.: "Mój dziwny starszy brat". Za niezwykłą opowieść o zwykłym życiu. Za techniczny i scenariuszowy kunszt i za 13 minut subtelnego humoru. 

  • JANTAR 2019 za zdjęcia do filmu krótkometrażowego, 10 000 zł (po 5 000 zł) z przeznaczeniem na sprzęt oświetleniowy i zdjęciowy do kolejnego filmu - nagroda ufundowana przez Heliograf Rental House 

Zuzanna Zachara, film: "Piołun", Adam Suzin, "Love Machines". Za konsekwentne budowanie dramaturgii obrazem i za wyrazisty autorski styl. 

  • JANTAR 2019 za dźwięk do filmu krótkometrażowego, 8 000 zł z przeznaczeniem na udźwiękowienie kolejnego filmu – nagroda ufundowana przez Studio Dźwiękowe Fonograf: 

Konrad Błaszczyk za dźwięk do filmu „Bajka na niespokojny sen” w reżyserii Nawojki Wierzbowskiej. Za stworzenie dźwiękowego świata podkreślającego wewnętrzne przeżycia bohaterki i stwarzającego dodatkową warstwę narracyjną, wyważony miks a także umiejętne połączenie muzyki i dźwięku w jedną spójną całość. 

NAGRODY POZAREGULAMINOWE: 

  • Nagroda publiczności za film pełnometrażowy: 

„Underdog” w reż. Macieja Kawulskiego 

  • Nagroda jury młodzieżowego za film pełnometrażowy: 

„Nic nie ginie” w reż. Kaliny Alabrudzińskiej. Za udowodnienie, że staranność i dobre filmowe rzemiosło mają szansę wygrać z wysokim budżetem – innymi słowy: Życie dało im cytryny, a zrobili z nich dobre wino.  

  • Nagroda dziennikarzy za film pełnometrażowy:

Eastern”, reż. Piotr Adamski. Za czerpanie pełnymi garściami z mitów i podań, przełamywanie konwencji, nieustanne zaskakiwanie widza oraz dwie postaci dziewczęce, których mogłyby pozazdrościć produkcje Marvela. 

  • Nagroda dziennikarzy za film krótkometrażowy: 

„Miłość bezwarunkowa”, reż. Rafał Łysak. Za pełen uroku autodokumentalizm, angażujący i wzruszający szczerą relacją pomiędzy wnukiem a babcią. 

  • Nagroda specjalna Legalnej Kultury za film krótkometrażowy: 

Paweł Dyllus za film pt. „Dziwor”. Za zamknięcie w kadrze tego, co nie mieści się w głowie 

  • Nagrody specjalne dla filmów z konkursu krótkometrazowych debiutów filmowych - zakup licencji przez kanał filmowy AleKino+ : 

"Story" w reż. Joli Bańkowskiej, "Miłość bezwarunkowa" w reż. Rafała Łyska oraz "Hi, How Are You" w reż. Michała Chmielewskiego 

(CP, 17.06.2019)

* Jeśli znajdziesz błąd, zaznacz go i wciśnij Ctrl + Enter
Pressletter
Ta strona korzysta z plików cookies. Korzystając ze strony bez zmiany ustawień dotyczących cookies w przeglądarce zgadzasz się na zapisywanie ich w pamięci urządzenia. Dodatkowo, korzystając ze strony, akceptujesz klauzulę przetwarzania danych osobowych. Więcej informacji w Regulaminie.