Facebook udostępnia funkcję Instant Articles dla wydawców
Facebook zapewnia, że wydawcy zachowają pełną kontrolę nad ceną, planami subskrypcji i informacjami o czytelnikach (fot. materiały prasowe)
Facebook udostępnił wydawcom prasowym funkcję płatnego dostępu do treści w Instant Articles. Nowe narzędzia mają umożliwić wydawcom tworzenie alternatywnych sposobów zarabiania na treściach w serwisie.
Wydawcy będą mieli możliwość np. bezpłatnego udostępniania użytkownikom określonej liczby publikacji w danym miesiącu bądź podziału artykułów na dostępne dla wszystkich i zamknięte za paywallem. Czytelnicy będą przenoszeni z Instant Articles na stronę wydawcy. Jak podaje Facebook, ci zachowają pełną kontrolę nad ceną, planami subskrypcji i informacjami o czytelnikach. Serwis zapewnia także, że nie pobiera od nich żadnych opłat, a cały dochód z subskrypcji trafi bezpośrednio do wydawców.
Facebook poinformował również o rozszerzeniu testu funkcji „News Funding”. Czytelnicy mogą cyklicznie przekazywać wsparcie finansowe redakcjom lokalnym lub mediów specjalistycznych, w zamian za dostęp do dodatkowych materiałów.
Facebook testował nową usługę dla wydawców od maja 2015 roku. Współpracował w tym zakresie z około 40 wydawcami z całego świata, m.in. z serwisem BuzzFeed, dziennikami "New York Times" i "Atlantic". Dwa lata temu swoje treści zarówno z Instant Articles, jak i z Apple News wycofał brytyjski "Guardian".
W kwietniu br. państwa członkowskie Unii Europejskiej przyjęły dyrektywę o prawach autorskich na jednolitym rynku cyfrowym. Dyrektywa ma zmienić zasady publikowania i monitorowania treści w internecie. Przewiduje, że takie platformy jak Facebook będą płaciły właścicielom praw autorskich za publikowane przez użytkowników treści albo kasowały takie materiały. Wydawcy prasowi będą mieli możliwość negocjowania licencji z platformami i agregatorami treści.
(PD, 05.06.2019)