Polskie partie wydały ok. 2,2 mln zł na kampanie na Facebooku i Google
Facebook i Google wprowadziły weryfikację tożsamości reklamodawców oraz transparentność finansowania (fot. Pixabay.com)
Od marca partie polityczne w Polsce wydały w ramach kampanii do Parlamentu Europejskiego ok. 1,8 mln zł na reklamy na Facebooku i 380 tys. zł w Google. Na Facebooku najwięcej pieniędzy wydała Konfederacja, w Google – Prawo i Sprawiedliwość.
Facebook i Google w tym roku zaostrzyły zasady zamieszczania i wyświetlania reklam politycznych m.in. w związku z wyborami do PE. Obie platformy wprowadziły weryfikację tożsamości reklamodawców oraz transparentność dotyczącą finansowania reklam.
Według udostępnionego przez Facebook raportu dotyczącego Biblioteki reklam, od marca do 24 maja zamieszczono w serwisie 11 935 reklam na łączną kwotę 1 882 856 zł. Najwięcej pieniędzy wydała Konfederacja – łącznie za 217 reklam zapłaciła 184,5 tys. zł. Dalej w zestawieniu znalazły się: Koalicja Europejska – 140,7 tys. zł za 518 reklam, Wiosna Roberta Biedronia – 89,4 tys. zł za 58, Prawo i Sprawiedliwość - 43,5 tys. zł za 102, a Lewica Razem – 40,1 tys. zł za 94.
Z raportu Google wynika, że od 20 marca do 24 maja w Google, YouTube i usługach partnerów firmy zamieszczono 3002 reklamy na łączną kwotę 382 tys. zł. Najwięcej wydało Prawo i Sprawiedliwość – za 259 reklam zapłacono 241 tys. zł. Dalej znalazły się: Koalicja Europejska – 40 tys. zł za 2626 reklam, Lewica Razem – 27 tys. zł za 33, Konfederacja – 19,5 tys. zł za 9, oraz Wiosna Roberta Biedronia – 2,2 tys. zł za 11.
(PD, 27.05.2019)