Zenith: rynek reklamowy w Polsce wzrośnie w 2019 roku o 5,3 proc.
Wydatki na reklamę w internecie wzrosną o 12,1 proc. (fot. pixabay.com)
Według szacunków domu mediowego Zenith w 2019 roku polski rynek reklamowy wzrośnie o 5,3 proc., a łączna wartość wydatków na reklamę wyniesie 8,019 mld zł netto.
Zenith prognozuje, że wydatki na reklamę telewizyjną wzrosną w przyszłym roku o 3,1 proc. Wpływ na tę prognozę ma dalszy spadek średniego czasu oglądania telewizji, a także fakt, że w 2019 roku nie będzie wielkich wydarzeń sportowych. Zenith zwraca uwagę, że wciąż jest wysoki popyt na czas reklamowy w telewizji, więc "by niwelować różnicę między popytem a ograniczoną podażą, stacje telewizyjne w tegorocznych politykach handlowych założyły dalszy wzrost cen".
Z kolei wydatki na reklamę w internecie wzrosną o 12,1 proc., na co wpływ będzie miał m.in. wzrost cen reklamy kupowanej w modelu programmatic.
Analitycy szacują, że wydatki na reklamę radiową będą wyższe o 3,1 proc. Wpływ na to ma "brak dużych wzrostów inwestycji reklamowych i to, że nowe budżety w pierwszej kolejności płyną do telewizji i internetu".
Sektor reklamy zewnętrznej zanotuje wzrost o 5,2 proc. Wydatki na reklamę w kinach wzrosną o 3,1 proc.
Zmniejszy się natomiast rynek reklamy prasowej: w dziennikach o 9,7 proc., a w magazynach o 10,4 proc.
W ocenie analityków Zenith globalne wydatki na reklamę wzrosną w 2019 roku o 4,7 proc., do 623 mld dol. Oznacza to, że dynamika wzrostu polskiego rynku będzie wyższa niż dynamika wzrostu rynku reklamy na świecie.
(IKO, 27.03.2019)