Rakuten.tv dostępny w Polsce
Rakuten.tv działa w modelu transakcyjnym (tVoD), ceny filmów wahają się od 7,99 zł do 25,99 zł (screen Rakuten.tv)
Polscy użytkownicy mogą korzystać z serwisu wideo na żądanie Rakuten.tv. Jego właścicielem jest japońska firma Rakuten, której logo widnieje na koszulkach piłkarzy FC Barcelony. W serwisie na razie nie ma treści w języku polskim. Eksperci komentują, że koncern bada nasz rynek.
Rakuten.tv powstała z połączenia kilku serwisów VoD: Wuaki (Europa), ShowTime (Japonia) oraz Viki (USA). Notowany na tokijskiej giełdzie Rakuten europejską siedzibę ma w Barcelonie. Firma działa w 12 krajach w Europie, w tym m.in. w Hiszpanii, Wielkiej Brytanii, Francji, Niemczech. Rakuten od 2016 roku jest oficjalnym sponsorem FC Barcelony.
Rakuten.tv działa w modelu transakcyjnym (tVoD), ceny filmów dla polskich użytkowników wahają się od 7,99 zł do 25,99 zł. Serwis na razie jest dostępny w wersji beta, z anglojęzycznym interfejsem. W ofercie Rakuten.tv nie ma filmów z polską wersją językową lub napisami w języku polskim. Oprócz filmów sprzed kilku i kilkunastu lat znaleźć można także nowości, m.in. „Baby Driver”, „Venom” czy „Bladerunner 2049”.
– Doświadczenia ostatniej dekady każą sądzić, że konsumenci odrzucili ten sposób rozliczeń – mówi o stosowanym przez Rakuten.tv modelu tVoD Michał Brański, wiceprezes ds. strategii w Wirtualna Polska Holding SA. Jego zdaniem Rakuten.tv nie ma szans konkurować z lokalnymi serwisami sVoD i aVoD (w modelu reklamowym) oraz graczami takimi jak Netflix, HBO Go czy Prime Video, jeśli nie zmieni się w serwis subskrypcyjny (sVoD).
Kuba Sufin, dyrektor Ośrodka Mediów Interaktywnych Telewizji Polskiej, traktuje uruchomienie Rakutena w Polsce jako element badania tutejszego rynku. Nie uważa jednak, by serwis zagroził lokalnym serwisom VoD i największym graczom, jak Netflix i HBO Go. – Na razie zobaczymy, czy to kogoś zainteresuje – mówi. Na plus ocenia wygląd serwisu i interfejs użytkownika oraz ofertę filmową.
– Rakuten to szalenie ambitny japoński konglomerat, który na rodzimym rynku jest wszechobecny w życiu konsumentów poprzez allegropodobny marketplace, ale i wachlarz usług online: od płatności, poprzez portale i wortale treści, serwisy randkowe, porównywarki produktów i usług aż do wertykalnych marketplace’ów, messengerów i firm logistycznych – mówi Michał Brański z Wirtualnej Polski. Zwraca uwagę, że poza Japonią lokuje pieniądze w przedsięwzięciach e-commerce i w sektorze treści wideo.
Firma Rakuten z siedzibą w Tokio została założona w 1997 roku. Zajmuje się handlem elektronicznym i dostarczaniem usług internetowych z zakresu m.in. e-commerce i finansów. W ubiegłym roku firma wypracowała zysk netto w przeliczeniu na złotówki ok. 5 mld zł, przy przychodach na poziomie ok. 38 mld zł.
(PD, KOZ, 20.02.2019)