UOKiK: przejęcie Multimedia przez Vectrę może ograniczyć konkurencję
(fot.Pixabay.com)
Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów i Konsumentów i Konsumentów skierował do drugiego etapu postępowanie ws. przejęcia sieci kablowej Multimedia Polska przez konkurencyjną Vectrę. UOKiK uznał, że istnieje ryzyko ograniczenia konkurencji.
Vectra i Multimedia Polska podpisały pod koniec sierpnia wstępne porozumienie w tej sprawie, a zawarcie ostatecznej umowy nastąpi pod warunkiem wydania przez UOKiK zgody na dokonanie koncentracji.
UOKiK zwraca uwagę, że działalność Vectry i Multimedia Polska pokrywa się w 39 miastach w zakresie płatnej telewizji, a w 45 miejscowościach rywalizują ze sobą jako dostawcy szerokopasmowego internetu stacjonarnego.
"Z informacji przedstawionych przez przedsiębiorców wynika, że transakcja może doprowadzić do ograniczenia konkurencji w kilkunastu miastach. Dlatego konieczna jest druga faza postępowania, w której UOKiK musi zweryfikować te dane" - podał Urząd.
UOKiK zaznacza, że rozpoczęcie drugiego etapu postępowania nie przesądza o rodzaju decyzji, jaka w przyszłości zostanie wydana.
Zgodnie z ustawą o ochronie konkurencji i konsumentów postępowanie w sprawach koncentracji jest dwuetapowe. Pierwszy etap trwa do miesiąca. Natomiast w sprawach szczególnie skomplikowanych, w których istnieje prawdopodobieństwo istotnego ograniczenia konkurencji lub wymagających badania rynku, postępowanie może trwać dłużej.
To kolejna próba sprzedaży Multimedia Polska. W październiku 2016 roku akcjonariusze Multimedia Polska podpisali przedwstępną umowę sprzedaży 100 proc. akcji Multimedia Polska za 3 mld zł na rzecz UPC Polska. W marcu 2018 roku umowa sprzedaży została rozwiązana. "Wycofaliśmy się z transakcji nabycia Multimedia Polska po tym, jak nie udało nam się dojść do porozumienia ze sprzedającymi co do zrewidowanych warunków handlowych transakcji, które uwzględniałyby obecne uwarunkowania regulacyjne i rynkowe" – informowało UPC.
Zastrzeżenia do przejęcia Multimedia Polska zgłosił UOKiK, według którego koncentracja ta mogła ograniczać konkurencję w kilkunastu miastach w Polsce.
Vectra na koniec 2017 roku miała 970,9 tys. abonentów, a Multimedia Polska - 752,7 tys.
(KOZ, 25.09.2018)