Plany tygodnika "NIE" i duże zmiany od kwietnia  |  Kowalczyk: Świrski uznał, że jest kimś o wiele ważniejszym  |  Liczba oglądanych reklam w telewizji w 2024 roku  |  Kompania Piwowarska wybiera  |  Debaty ze studentami w TVP  |  Kolejny sezon "MasterChefa"  |  SkupSzop zamknął rok  |  Awans w Grupie Iberion  |  Gazeta.pl zachęca do subskrypcji innych serwisów  |  Oglądalność serialu "Sprawiedliwi. Trójmiasto" w TV 4  |  Radio Nowy Świat na pięciolecie zbiórki  |  Studenckie Radio Egida w DAB+  |  Outdoor 2025: stabilny wzrost i dalsza cyfryzacja  |  Biedronka Home  |  KUPS szuka agencji  |  Międzynarodowa kampania OBI  |  Apple TV+ wyprodukuje czwarty sezon serialu "Ted Lasso"  |  OpenAI i Sam Altman kontra Elon Musk. Proces jesienią  |  Zapraszamy do newslettera "Presserwis" – dziś aż 45 newsów ze świata mediów i reklamy  | 

Plany tygodnika "NIE" i duże zmiany od kwietnia  |  Kowalczyk: Świrski uznał, że jest kimś o wiele ważniejszym  |  Liczba oglądanych reklam w telewizji w 2024 roku  |  Kompania Piwowarska wybiera  |  Debaty ze studentami w TVP  |  Kolejny sezon "MasterChefa"  |  SkupSzop zamknął rok  |  Awans w Grupie Iberion  |  Gazeta.pl zachęca do subskrypcji innych serwisów  |  Oglądalność serialu "Sprawiedliwi. Trójmiasto" w TV 4  |  Radio Nowy Świat na pięciolecie zbiórki  |  Studenckie Radio Egida w DAB+  |  Outdoor 2025: stabilny wzrost i dalsza cyfryzacja  |  Biedronka Home  |  KUPS szuka agencji  |  Międzynarodowa kampania OBI  |  Apple TV+ wyprodukuje czwarty sezon serialu "Ted Lasso"  |  OpenAI i Sam Altman kontra Elon Musk. Proces jesienią  |  Zapraszamy do newslettera "Presserwis" – dziś aż 45 newsów ze świata mediów i reklamy  | 

Plany tygodnika "NIE" i duże zmiany od kwietnia  |  Kowalczyk: Świrski uznał, że jest kimś o wiele ważniejszym  |  Liczba oglądanych reklam w telewizji w 2024 roku  |  Kompania Piwowarska wybiera  |  Debaty ze studentami w TVP  |  Kolejny sezon "MasterChefa"  |  SkupSzop zamknął rok  |  Awans w Grupie Iberion  |  Gazeta.pl zachęca do subskrypcji innych serwisów  |  Oglądalność serialu "Sprawiedliwi. Trójmiasto" w TV 4  |  Radio Nowy Świat na pięciolecie zbiórki  |  Studenckie Radio Egida w DAB+  |  Outdoor 2025: stabilny wzrost i dalsza cyfryzacja  |  Biedronka Home  |  KUPS szuka agencji  |  Międzynarodowa kampania OBI  |  Apple TV+ wyprodukuje czwarty sezon serialu "Ted Lasso"  |  OpenAI i Sam Altman kontra Elon Musk. Proces jesienią  |  Zapraszamy do newslettera "Presserwis" – dziś aż 45 newsów ze świata mediów i reklamy  | 

Dział: KSIążKI

Dodano: Wrzesień 04, 2018

Narzędzia:

Drukuj

Drukuj

„Urobieni. Reportaże o pracy”

Press

Marek Szymaniak

Wydawnictwo Czarne
Wołowiec 2018

Prekariusze to określenie chętnie używane dziś przez dziennikarzy. Media pochylają się nad losem tej grupy, nad niestabilnymi warunkami zatrudnienia, brakiem perspektyw na lepszą przyszłość. Reportaże Marka Szymaniaka nie są więc w tym temacie odkrywcze – ale w swojej liczbie, przeglądzie społecznym jej bohaterów (od ochroniarza na strzeżonym osiedlu po kierownika call center), przy beznadziei ich życiowej sytuacji zmuszają czytelnika do myślenia. Jeśli prawdą jest, że Polska zajmuje drugie miejsce w rankingu najbardziej zapracowanych krajów w Unii Europejskiej, to przy takich warunkach pracy aż dziw bierze, że pod siedzibą naszego rządu opony nie płoną dzień i noc. Po przeczytaniu tych tekstów trochę rozumiemy, dlaczego nie płoną – ich bohaterami nie są silni w związki zawodowe górnicy, hutnicy czy też działacze Solidarności. Szymaniak opisuje sąsiadów i rodziny większości z nas. Znamy szefową biura, która dyplom i biurową godność schowała do szuflady i zaczęła pracować jako salowa. Codziennie mijamy budkę z ochroniarzem, który ma już swój wiek, jest schorowany i nie wejdzie na trzecie piętro bez zadyszki (co dopiero mówić o łapaniu złodzieja), ale godzi się na 700 zł miesięcznie. Spotkaliśmy takich, którzy zaraz po przebudzeniu sięgają po smartfona, by sprawdzić wykresy jena i chińskiej giełdy, lecz od kiedy inwestują na Foreksie, sen stał się dla nich ekskluzywnym dobrem. Albo takich, którzy bez wyrzutów sumienia wciskają „kompletnym idiotom” wodę święconą od papieża za „co łaska”, byle tylko wypełnić target (czytaj: zadaną liczbę umów). 

Nie znamy? Nie słyszeliśmy? Gdy Paweł Siennicki z Polska Press Grupy gratulował tej książki, dowiedział się od autora, że to tom również o jego firmie. Niech to starczy za podsumowanie.

 

(RG, 04.09.2018)

* Jeśli znajdziesz błąd, zaznacz go i wciśnij Ctrl + Enter
Pressletter
Ta strona korzysta z plików cookies. Korzystając ze strony bez zmiany ustawień dotyczących cookies w przeglądarce zgadzasz się na zapisywanie ich w pamięci urządzenia. Dodatkowo, korzystając ze strony, akceptujesz klauzulę przetwarzania danych osobowych. Więcej informacji w Regulaminie.