Adidas, Visa, Biedronka i Lotos zyskały najwięcej na mundialu
Spontaniczna znajomość marek związanych z mistrzostwami świata 2018 (fot. materiały prasowe)
Dom mediowy Starcom ponownie zbadał świadomość marek, które Polakom kojarzą się z piłkarskimi mistrzostwami świata w Rosji i polską reprezentacją. Z badania wynika, że na mundialu najwięcej zyskały marki: Adidas, Visa, Biedronka i Lotos.
Po miesiącu trwania mistrzostw odsetek osób, które nie potrafiły spontanicznie wskazać żadnej marki kojarzącej się z tegorocznym mundialem spadł do 51 proc. (przed mistrzostwami wynosił 61 proc.). W badaniu znajomości spontanicznej największe wzrosty w porównaniu z badaniem przed mistrzostwami odnotowały marki: Adidas, Visa, Biedronka i Lotos.
Po mundialu na pytanie o marki kojarzące się z finałami mistrzostw świata badani spontanicznie najczęściej wskazywali marki: Coca-Cola (14 proc.), Adidas (11 proc.), Visa (8 proc.), Biedronka (7 proc.), przy czym Coca-Cola, Adidas i Visa są oficjalnymi partnerami FIFA, a Biedronka jest partnerem reprezentacji Polski. Ponadto Adidas, Visa i Biedronka osiągnęły również najwyższy wzrost znajomości marki.
W badaniu znajomości wspomaganej najczęściej wskazywano: Coca-Colę (55 proc.), Adidasa (51 proc.) i Visę (48 proc.).
Na pytanie o marki związane z polską reprezentacją piłki nożnej spontanicznie wskazywano marki: Biedronka (14 proc.), Lotos (8 proc.) i Orlen (5 proc.).
W badaniu świadomości wspomaganej 59 proc. respondentów wskazało Biedronkę, która wyprzedziła pod tym względem głównego sponsora reprezentacji, czyli Lotos (53 proc.). Istotne wzrosty odnotowały też marki będące oficjalnymi partnerami reprezentacji: Blachotrapez (33 proc.), Fakro (29 proc.) i Wiśniowski (29 proc.).
Według dyrektor generalnej Starcomu Magdaleny Kolenkiewicz wyniki badania "potwierdzają, że zaangażowanie w marketing sportowy ma sens wyłącznie w perspektywie długofalowej, a po drugie wymaga inwestycji w komunikację, szczególnie podczas dużych imprez, budzących największe zainteresowanie widzów".
Badanie pochodzi z serii HX Study, przeprowadzono je w ogólnopolskim panelu badawczym Ariadna w maju (pre-test) i lipcu (post-test). Wykorzystano w nim reprezentatywną grupę internautów w wieku powyżej 18 lat.
(IKO, 23.07.2018)