Agora: prognozowany wzrost PKB przełoży się na rynek reklamowy  |  Dwa podejścia BGK do wyboru agencji, oba niedokończone  |  Paweł Majorczyk za Macieja Strzeleckiego w zarządach trzech spółek Radia Plus  |  Grupa Gremi Media zwiększyła przychody  |  Serial Canal+ "Kruk. Szepty słychać po zmroku" w TVP 2  |  Ruszył nabór do rządowego programu "Czasopisma". Do podziału 2,9 mln zł  |  "Niemożliwe. Patrick Hansen" kolejnym sportowym serialem dokumentalnym Canal+  |  Wydatki reklamowe na wideo w pierwszych trzech kwartałach wzrosły o 11,1 proc.  |  16 agencji w przetargu NASK  |  Rada nadzorcza AMS  |  Otomoto powraca z kampanią "Prawdziwe historie"  |  Trump: Steven Cheung zostanie dyrektorem ds. komunikacji w Białym Domu  |  Z "Sunday Express" w reakcji na zapowiadane zwolnienia odchodzi redaktor naczelny  |  Zapraszamy do newslettera "Presserwis" – dziś 35 newsów ze świata mediów i reklamy  | 

Agora: prognozowany wzrost PKB przełoży się na rynek reklamowy  |  Dwa podejścia BGK do wyboru agencji, oba niedokończone  |  Paweł Majorczyk za Macieja Strzeleckiego w zarządach trzech spółek Radia Plus  |  Grupa Gremi Media zwiększyła przychody  |  Serial Canal+ "Kruk. Szepty słychać po zmroku" w TVP 2  |  Ruszył nabór do rządowego programu "Czasopisma". Do podziału 2,9 mln zł  |  "Niemożliwe. Patrick Hansen" kolejnym sportowym serialem dokumentalnym Canal+  |  Wydatki reklamowe na wideo w pierwszych trzech kwartałach wzrosły o 11,1 proc.  |  16 agencji w przetargu NASK  |  Rada nadzorcza AMS  |  Otomoto powraca z kampanią "Prawdziwe historie"  |  Trump: Steven Cheung zostanie dyrektorem ds. komunikacji w Białym Domu  |  Z "Sunday Express" w reakcji na zapowiadane zwolnienia odchodzi redaktor naczelny  |  Zapraszamy do newslettera "Presserwis" – dziś 35 newsów ze świata mediów i reklamy  | 

Agora: prognozowany wzrost PKB przełoży się na rynek reklamowy  |  Dwa podejścia BGK do wyboru agencji, oba niedokończone  |  Paweł Majorczyk za Macieja Strzeleckiego w zarządach trzech spółek Radia Plus  |  Grupa Gremi Media zwiększyła przychody  |  Serial Canal+ "Kruk. Szepty słychać po zmroku" w TVP 2  |  Ruszył nabór do rządowego programu "Czasopisma". Do podziału 2,9 mln zł  |  "Niemożliwe. Patrick Hansen" kolejnym sportowym serialem dokumentalnym Canal+  |  Wydatki reklamowe na wideo w pierwszych trzech kwartałach wzrosły o 11,1 proc.  |  16 agencji w przetargu NASK  |  Rada nadzorcza AMS  |  Otomoto powraca z kampanią "Prawdziwe historie"  |  Trump: Steven Cheung zostanie dyrektorem ds. komunikacji w Białym Domu  |  Z "Sunday Express" w reakcji na zapowiadane zwolnienia odchodzi redaktor naczelny  |  Zapraszamy do newslettera "Presserwis" – dziś 35 newsów ze świata mediów i reklamy  | 

Dział: PRASA

Dodano: Czerwiec 20, 2018

Narzędzia:

Drukuj

Drukuj

Komisja prawna PE poparła przyznanie wydawcom praw pokrewnych

(fot.Pixabay.com)

Komisja prawna Parlamentu Europejskiego 20 czerwca br. w głosowaniu poparła zmiany dotyczące dyrektywy o prawach autorskich mówiące o prawach pokrewnych dla wydawców oraz o zobowiązaniu platform internetowych do monitorowania treści publikowanych przez użytkowników. 

Prace nad unijną dyrektywą o prawach autorskich trwają od dwóch lat. Największe kontrowersje w komisji prawnej PE wywołały dwa artykuły - 11 i 13. Ze względu na to, że przeszły przez komisję niewielką różnicą głosów w ich sprawie musi się jeszcze odbyć głosowanie zgromadzenia plenarnego Parlamentu Europejskiego, wstępnie planowane na 4 lipca br. Po nim dojdzie do trilogu (cyklu spotkań Rady Europejskiej, Komisji Europejskiej i Parlamentu Europejskiego). W razie uchwalenia dyrektywy kraje członkowskie będą miały dwa lata na jej implementację do swojego prawa.

Artykuł 11 dyrektywy nadaje wydawcom prawa pokrewne, obecnie przysługujące m.in. producentom muzyki i filmów. W myśl nowych przepisów powstaną taryfikatory ze stawkami za wykorzystanie treści (również we fragmentach i wyimkach), a wszystkie podmioty, które wykorzystują je w sposób komercyjny, będą musiały dzielić się zyskiem z twórcami. W ten sposób prawo ma chronić wydawców ponoszących nakłady przy tworzeniu materiałów wykorzystywanych później m.in. przez portale internetowe oraz agregatory w rodzaju Google News.

Krytycy nazywają regulacje "podatkiem od linków". Zbliżone przepisy przyjęte na poziomie krajowym w 2014 roku skłoniły Google do wycofania usługi Google News z Hiszpanii. 

Art. 13 unijnej reformy praw autorskich nakłada na platformy internetowe, takie jak YouTube, Facebook i Instagram, obowiązek systematycznego skanowania treści udostępnianych przez użytkowników i filtrowania treści (w tym muzyki i filmów), które mogą naruszać prawa autorskie. Dotychczasowe przepisy wymagają jedynie bezzwłocznej reakcji na zgłoszenie naruszeń.

Według krytyków uderzy to w swobodę wypowiedzi i twórczości internetowej, m.in. w memy, może też wiązać się z trudnościami technicznymi.

Więcej w „Presserwisie”

(MK, 20.06.2018)

* Jeśli znajdziesz błąd, zaznacz go i wciśnij Ctrl + Enter
Pressletter

PODOBNE ARTYKUŁY

Ta strona korzysta z plików cookies. Korzystając ze strony bez zmiany ustawień dotyczących cookies w przeglądarce zgadzasz się na zapisywanie ich w pamięci urządzenia. Dodatkowo, korzystając ze strony, akceptujesz klauzulę przetwarzania danych osobowych. Więcej informacji w Regulaminie.