Dział: PRASA

Dodano: Kwiecień 02, 2018

Narzędzia:

Drukuj

Drukuj

Miesięczniki nie tracą lojalnych czytelników – Top 20

Choć sprzedaż kioskowa wielu magazynów spada - w wynikach czytelnictwa nie widać dużych spadków. Wśród 20 miesięczników o najwyższym czytelnictwie sześć tytułów poprawiło wręcz wynik rok do roku.

Jak pokazują wyniki Polskich Badań Czytelnictwa za 2017 rok, na pierwszym miejscu wśród miesięczników były ex æquo „Twój Styl” (Wydawnictwo Bauer) i „Skarb” (Agora). Choć czytelnictwo obu spadło, wciąż z wynikiem 8,1 proc. są wyraźnie przed konkurencją.

W pierwszej dziesiątce miesięczników trzy tytuły zanotowały wzrost czytelnictwa wobec 2016 roku: „Claudia” (Burda International Polska) – z 5,6 do 5,7 proc.; „Świat Wiedzy” (Wydawnictwo Bauer) – z 4,1 do 5 proc. i „Komputer świat” (RAS Polska) - z 4,4 do 4,7 proc.
Oprócz wymienionych, w Top 10 najbardziej czytanych miesięczników są też: „Murator” (ZPR Media) – 5 proc. (spadek z 5,5 proc.), „Auto Moto” (Wydawnictwo Bauer) - 4,7 proc. (spadek z 4,9 proc.), „Cztery Kąty” (Agora) – 4,3 proc. (spadek z 5,1 proc.), „Avanti” (Agora) – 4,2 proc. (spadek z 4,9 proc.) i „Świat Kobiety” (Wydawnictwo Bauer) - 4,1 proc. (spadek z 4,4 proc.).

W drugiej dziesiątce większe czytelnictwo mają „CKM”, „Cosmopolitan”, „Auto Świat Poradnik”.

Press

Maciej Myśliwiec, medioznawca z agencji doradztwa reklamowego Social Sky, tak komentuje wyniki: - Zaskoczeniem jest da mnie wzrost sprzedaży magazynów z kategorii wiedzy oraz aktualności motoryzacyjnych, ponieważ przekazują one treści dostępne darmowo w internecie i dotychczasowy trend był inny. Są to całkiem widoczne wzrosty, więc jestem ciekawy, czy ten trend będzie się utrzymywał. Może to być spowodowane odświeżeniem szaty graficznej czy tworzeniem numerów skupionych na określonym temacie, tak żeby dotrzeć do mocno stargetowanego odbiorcy. Co do wzrostu czytelnictwa pism lifestylowych takich jak „Claudia” czy „Cosmopolitan” - to przez lata miały on wierne czytelniczki, które odchodziły na jakiś czas do nowinek na rynku wydawniczym, ale zawsze wracały. Myślę, że powrót jest związany właśnie z tym, że inne tytuły nie spełniały ich oczekiwań. „CKM” z kolei zyskał najbardziej na ogłoszeniu przez „Playboya”, że nie będzie publikował nagich zdjęć. Oczywiście konkurent wycofał się z tej decyzji dość szybko i już wraca do dawnych przyzwyczajeń, jednak nie do wszystkich to dotarło. „CKM” daje treści, których czytelnicy tego segmentu nie mogą znaleźć ich zdaniem nigdzie, stąd wzrost.

Maciej Myśliwiec podkreśla, że wyniki PBC pokazują, że czytelnicy nadal lubią papierowe magazyny i ogłaszanie śmierci prasy jest mocno przedwczesne. - Oczywiście, nie każdy rodzaj i tytuł się utrzyma, jednak tytuły, którzy do tego podejdą skutecznie kreatywnie, mogą się rozwijać – ocenia Maciej Myśliwiec.

Waldemar Izdebski, prezes zarządu PBC, zauważa z kolei, że wyniki pism dla kobiet i mężczyzn przedstawiono w ogólnej grupie 16-59 lat, co oznacza, że po uwzględnieniu płci ich czytelnictwo będzie znacznie wyższe. - Na uwagę zasługuje istotny statystycznie wzrost czytelnictwa magazynu popularnonaukowego „Świat Wiedzy” oraz umocnienie pozycji przez „Komputer Świat” - analizuje Waldemar Izdebski. - Z drugiej strony, kilka tytułów zanotowało istotny statystycznie spadek czytelnictwa („Cztery Kąty”, „Focus”, „Avanti”, „Dobre Rady”) - dodaje. (JOK)

(JOK, 02.04.2018)

* Jeśli znajdziesz błąd, zaznacz go i wciśnij Ctrl + Enter
Pressletter

PODOBNE ARTYKUŁY

Ta strona korzysta z plików cookies. Korzystając ze strony bez zmiany ustawień dotyczących cookies w przeglądarce zgadzasz się na zapisywanie ich w pamięci urządzenia. Dodatkowo, korzystając ze strony, akceptujesz klauzulę przetwarzania danych osobowych. Więcej informacji w Regulaminie.