„The Guardian”: Facebook i Cambridge Analytica mogły wpływać na wybory w Polsce

Facebook i firma Cambridge Analytica mogły mieć wpływ na wybór Andrzeja Dudy na prezydenta w 2015 roku.
Wątek polskich wyborów prezydenckich pojawił się przy okazji afery z przekazywaniem danych użytkowników Facebooka firmie Cambridge Analytica, która zajmuje się tworzeniem portretów psychograficznych wyborców i adresowaniem do nich komunikatów, korzystnych dla sił politycznych, które korzystają z usług Cambridge Analytica. Dziennikarze „The New York Times” i „The Observer” ujawnili, że dane potrzebne do tego firma pozyskiwała m.in. za pośrednictwem aplikacji na Facebooku bez zgody użytkowników.
Firma Cambridge Analytica miała być aktywna m.in. podczas kampanii przed referendum w Wielkiej Brytanii dotyczącego wyjścia tego kraju z Unii Europejskiej i podczas kampanii Donalda Trumpa, gdy starał się o fotel prezydenta Stanów Zjednoczonych.
Alex Hern w „The Guardian” przypomniał natomiast fragmenty oficjalnych komunikatów Facebooka: „Facebook był integralną częścią prezydenckiej kampanii w Polsce uwieńczonej zwycięstwem Andrzeja Dudy”.
Rzecznik prezydenta Krzysztof Łapiński w rozmowie z WP.pl powiedział, że Andrzej Duda wygrał wybory, bo „był bardzo aktywny, jeździł po Polsce, odwiedził kilkaset miejsc, mieliśmy świetne konwencje, spoty. Jeślibyśmy sprowadzili zwycięstwo tego czy owego kandydata do tego, że jest jakieś rzekome narzędzie, to byłaby wypaczona cała kampania”.
W poniedziałek 19 marca kurs akcji Facebooka spadł o 7 proc.
(MAK, 20.03.2018)
