Agora: prognozowany wzrost PKB przełoży się na rynek reklamowy  |  Dwa podejścia BGK do wyboru agencji, oba niedokończone  |  Paweł Majorczyk za Macieja Strzeleckiego w zarządach trzech spółek Radia Plus  |  Grupa Gremi Media zwiększyła przychody  |  Serial Canal+ "Kruk. Szepty słychać po zmroku" w TVP 2  |  Ruszył nabór do rządowego programu "Czasopisma". Do podziału 2,9 mln zł  |  "Niemożliwe. Patrick Hansen" kolejnym sportowym serialem dokumentalnym Canal+  |  Wydatki reklamowe na wideo w pierwszych trzech kwartałach wzrosły o 11,1 proc.  |  16 agencji w przetargu NASK  |  Rada nadzorcza AMS  |  Otomoto powraca z kampanią "Prawdziwe historie"  |  Trump: Steven Cheung zostanie dyrektorem ds. komunikacji w Białym Domu  |  Z "Sunday Express" w reakcji na zapowiadane zwolnienia odchodzi redaktor naczelny  |  Zapraszamy do newslettera "Presserwis" – dziś 35 newsów ze świata mediów i reklamy  | 

Agora: prognozowany wzrost PKB przełoży się na rynek reklamowy  |  Dwa podejścia BGK do wyboru agencji, oba niedokończone  |  Paweł Majorczyk za Macieja Strzeleckiego w zarządach trzech spółek Radia Plus  |  Grupa Gremi Media zwiększyła przychody  |  Serial Canal+ "Kruk. Szepty słychać po zmroku" w TVP 2  |  Ruszył nabór do rządowego programu "Czasopisma". Do podziału 2,9 mln zł  |  "Niemożliwe. Patrick Hansen" kolejnym sportowym serialem dokumentalnym Canal+  |  Wydatki reklamowe na wideo w pierwszych trzech kwartałach wzrosły o 11,1 proc.  |  16 agencji w przetargu NASK  |  Rada nadzorcza AMS  |  Otomoto powraca z kampanią "Prawdziwe historie"  |  Trump: Steven Cheung zostanie dyrektorem ds. komunikacji w Białym Domu  |  Z "Sunday Express" w reakcji na zapowiadane zwolnienia odchodzi redaktor naczelny  |  Zapraszamy do newslettera "Presserwis" – dziś 35 newsów ze świata mediów i reklamy  | 

Agora: prognozowany wzrost PKB przełoży się na rynek reklamowy  |  Dwa podejścia BGK do wyboru agencji, oba niedokończone  |  Paweł Majorczyk za Macieja Strzeleckiego w zarządach trzech spółek Radia Plus  |  Grupa Gremi Media zwiększyła przychody  |  Serial Canal+ "Kruk. Szepty słychać po zmroku" w TVP 2  |  Ruszył nabór do rządowego programu "Czasopisma". Do podziału 2,9 mln zł  |  "Niemożliwe. Patrick Hansen" kolejnym sportowym serialem dokumentalnym Canal+  |  Wydatki reklamowe na wideo w pierwszych trzech kwartałach wzrosły o 11,1 proc.  |  16 agencji w przetargu NASK  |  Rada nadzorcza AMS  |  Otomoto powraca z kampanią "Prawdziwe historie"  |  Trump: Steven Cheung zostanie dyrektorem ds. komunikacji w Białym Domu  |  Z "Sunday Express" w reakcji na zapowiadane zwolnienia odchodzi redaktor naczelny  |  Zapraszamy do newslettera "Presserwis" – dziś 35 newsów ze świata mediów i reklamy  | 

Temat: badania telewizji

Dział: TELEWIZJA

Dodano: Wrzesień 27, 2017

Narzędzia:

Drukuj

Drukuj

Widownia TVP 1 starzeje się najszybciej - to efekt spadku oglądalności

Spośród czterech największych stacji najszybciej starzeje się widownia TVP 1. Najmniej widzów powyżej 60. roku życia ma TVN i w ostatnich latach ubywa ich na rzecz młodszej widowni.

Dom mediowy Codemedia na podstawie danych Nielsen Audience Measurement przeanalizował dla "Presserwisu" zmiany w profilu widowni czterech największych stacji: TVP 1, TVP 2, Polsatu i TVN (porównywalny okres: styczeń-wrzesień 2012-2017). W ciągu ostatnich pięciu lat widać znaczące zmiany w wieku widzów tych stacji - podczas gdy antenom TVP przybyło dużo odbiorców po 60., w Polsacie ten trend jest wolniejszy, a w TVN - wręcz odwrotny.

Najszybciej starzeje się widownia TVP 1. W br. już 54,26 proc. widzów Jedynki jest powyżej 60. roku życia, podczas gdy pięć lat temu stanowili 40,1 proc. – Fakt, że profil widza TVP 1 jest skrzywiony w stronę osób powyżej 60. roku życia, wynika ze spadku widowni stacji – zauważa Katarzyna Baczyńska, tv director w Codemedia. Młodsza widownia odpłynęła do innych kanałów, co z jednej strony wpływa na udziały w rynku, z drugiej – powoduje postępujące starzenie się grupy odbiorców stacji. – Czy w takiej sytuacji TVP 1 należy eliminować z planów komunikacji? Absolutnie nie - podkreśla Baczyńska. - Po pierwsze, grupa komercyjna 16-49 lub 16-59 nie zawsze jest tożsama z grupą celową klienta. Po drugie, w dzisiejszej rzeczywistości ogólny profil stacji to za mało, by zadecydować o efektywności w dotarciu do danej grupy, nawet młodszej – wyjaśnia.

Prawie osiem na dziesięć osób (78,99 proc.) oglądających TVP 1 ma więcej niż 45 lat - w 2012 roku było to 68,78 proc. Udział widzów między 16. a 24. rokiem życia zmalał z 4,77 do 2,18 proc., a tych w wieku 25-44 lata – z 21,75 do 16,9 proc.

Press

Podobną tendencję wykazuje widownia TVP 2. Udział osób powyżej 60. roku życia wzrósł z 36,76 proc. w 2012 roku do 44,6 proc. w br. Dwójka również traci w młodszych grupach wiekowych – udział grupy 25-44 lata spadł z 24,17 do 22,52 proc.

Press

W widowni Polsatu też rośnie udział grupy 60+, ale wolniej – z 22,97 do 29,4 proc. w ciągu pięciu lat. – Wiekowy profil widzów tej stacji utrzymuje się na względnie stałym poziomie odpowiadającym rzeczywistości rynku telewizyjnego – zaznacza Katarzyna Baczyńska z Codemedia.

Press

Najmłodszą widownię ma teraz TVN (w 2012 roku - Polsat). Odsetek widzów powyżej 60. roku życia zmalał w okresie 2012-2017: z 30,67 do 26,63 proc. TVN zyskał za to widzów w grupie 25-44 lata: z 30,71 do 35,22 proc.

Press

W tzw. grupie komercyjnej (16-49 lat) TVP 1 ma już tylko 23,91 proc. widzów, podczas gdy w 2012 roku – 32,99 proc. W przypadku TVP 2 odsetek ten zmalał z 36,01 do 32,45 proc. W Polsacie spadek też jest, ale z 46,92 do 42,97 proc. Natomiast TVN może chwalić się wzrostem z 44,26 do 48,84 proc.

– Analizując spadki w grupie komercyjnej, strata TVP 2 jest mniejsza niż TVP 1, co świadczy o tym, że młodsi widzowie częściej rezygnują z TVP 1 niż z TVP 2. To efekt bardziej rozrywkowego układu ramówki i topowych seriali kobiecych emitowanych na tej antenie – komentuje Katarzyna Baczyńska z Codemedia.

(KOZ, 27.09.2017)

* Jeśli znajdziesz błąd, zaznacz go i wciśnij Ctrl + Enter
Pressletter
Ta strona korzysta z plików cookies. Korzystając ze strony bez zmiany ustawień dotyczących cookies w przeglądarce zgadzasz się na zapisywanie ich w pamięci urządzenia. Dodatkowo, korzystając ze strony, akceptujesz klauzulę przetwarzania danych osobowych. Więcej informacji w Regulaminie.