MEC: SVoD odmienia obyczaje europejskich młodych widzów

Widać wyraźny związek między popularnością serwisów na życzenie z oryginalnymi produkcjami własnymi a czasem oglądania telewizji. Na rynkach, które podbiły serwisy SVOD, telewizja jest w odwrocie w młodych grupach wiekowych - pokazuje analiza domu mediowego MEC.
Rynki Europy Środkowej i Wschodniej pozostają dość stabilne z punktu widzenia biznesu nadawców TV. W Europie Zachodniej, gdzie coraz szersze wpływy zdobywają płatne serwisy e-wideo z oryginalnymi produkcjami, widać wyraźny odpływ młodej widowni od tradycyjnej telewizji.

Szczególnie dynamiczny odpływ widzów obserwować można na rynkach skandynawskich, gdzie już porównanie 2016 roku i 2015 roku pokazywało duży spadek zainteresowania tradycyjną telewizją.
Poza czasem oglądania, w krajach nordyckich najmocniej kurczą się też odsetki młodych ludzi, którzy oglądają telewizję codziennie przynajmniej przez 5 minut. Na Węgrzech robi tak wciąż 53 proc. telewidzów w wieku 13-29 lat, podczas gdy w Szwecji już tylko 28 proc.
Największy, bo aż 18 proc. spadek dziennego zasięgu zaliczyła zaś w pierwszym półroczu br. Norwegia, gdzie także średni dzienny czas oglądania TV wśród młodych widzów skurczył się najmocniej.

Jak zauważa MEC, odpływ widowni wydaje się ściśle skorelowany z popularnością płatnych serwisów na życzenie oferujących własne produkcje, przede wszystkim seriale. Serwisy te są szczególnie popularne wśród młodzieży i młodych dorosłych.
To właśnie rynki skandynawskie, jak szacuje międzynarodowa firma Dataxis są liderem, jeśli chodzi o odsetek subskrybentów płatnych serwisów VOD. Średnio w Europie Zachodniej (w tym w krajach nordyckich) 22 proc. mieszkańców subskrybowało według Dataxis przynajmniej jeden serwis w IV kwartale 2016 roku, podczas gdy w krajach Europy Środkowo-Wschodniej – zaledwie 4 proc. mieszkańców.
Dane MEC z I kwartału 2017 roku pokazywały, że w Polsce niespełna 10 proc. internautów korzystało z serwisów subskrypcyjnych takich jak Netflix, Showmax czy Amazon Prime. W czerwcu ten odsetek wzrósł do kilkunastu procent.
(12.08.2017)
