Ósmy dzień Cannes Lions: Różnorodność generatorem idei
fot. Joanna Sagan, K2
Ostatni dzień Festiwalu to jednocześnie dzień pozwalający spojrzeć na branżę reklamową z najbardziej osobistej strony. Kreatywni i osoby pracujące twórczo otwierają się, dzielą się swoimi doświadczeniami i historiami.
Jak reklama może uratować czyjś film i zdrowie psychiczne?
Podobno większość kreatywnych jawnie lub skrycie pisze skrypty i chciałoby kiedyś stworzyć swój film. Pierwszy wykład był opowieścią o takim marzeniu i drodze do jego realizacji. Opowieść o zbieraniu funduszy na film za pomocą kickstartera, zmaganiu się z partnerami którzy się wycofywali w trakcie, kompletowaniu obsady filmu i samej produkcji. Doświadczenie pracy w reklamie pomogło przezwyciężyć wszystkie przeciwności i stworzyć film. Główną radą dla słuchających było aby nigdy nie bać się walczyć, a nawet zachowywać się głupio aby walczyć i chronić swoje pomysły.
Wszyscy jesteśmy liderami
Rozmowa z Platonem, znanym i cenionym fotografem, który sfotografował wszystkich największych tego świata, w tym Trumpa, Putina czy Obamę, była wykładem dla których przyjeżdża się do Cannes. Rozmowa pełna emocji i historii ludzi, którym robił zdjęcia, zakończyła się owacjami na stojąco. Nie sposób przytoczyć wszystkich opowieści Platona, które zostały przedstawione podczas rozmowy. Trzeba jednak zapamiętać jego przekaz, skierowany do sali i do ludzi z branży reklamowej. Wszyscy jesteśmy liderami i mamy moc opowiadania historii. Musimy więc wybierać dobre i mądre idee, brać odpowiedzialność za przekaz i być odważnym, ponieważ mamy ogromną moc wpływania na ludzi.
Dawcy organów
Wykład "I fell in love with an asshole" można zobaczyć na kanale YouTube Cannes Lions.
Była to rozmowa poświęcona powstawaniu reklamy, która podbiła internet i wywołała sporo dyskusji wokół tematu dawstwa organów.
"See It Be It"
Od kilku lat Cannes Lions prowadzi program "See It Be It". Jest to program kierowany wyłącznie do kobiet, którego celem jest równoważenie dysproporcji kobiet do mężczyzn w branży kreatywnej. Na scenie gościły trzy uczestniczki ubiegłorocznej edycji programu, które opowiadały o strachu. Przedstawiły osobiste historie, zostawiając słuchających z refleksją, aby wyciągnąć swoje największe strachy i obawy na światło dzienne, tak aby spojrzeć im w oczy i nie dać się im powstrzymywać przed rozwojem.
Osobisty krytyk
Każdy z nas ma w sobie wewnętrznego krytyka, który nas często stopuje i sprawia, że łagodzimy nasze pomysły i działania, nie jesteśmy tak odważni jakbyśmy mogli. Kolejny wykład był refleksją o tym, jak takiego krytyka poznać i jakich kreatywnych sposobów użyć aby stał się naszym partnerem. Podczas wykładu, publiczność została zaproszona do eksperymentu polegającego na narysowaniu swojego osobistego krytyka, aby go poznać i zobaczyć.
Praca w reklamie to pomaganie klientom
Ostatni panel Cannes Lions 2017 poświęcony był dyskusji o trendach i wnioskach jakie można wyciągnąć ze zgłoszeń i nagrodzonych prac w ramach kategorii Titanium. Jest to kategoria stworzona w 2002 roku, która promuje projekty i kampanie przełomowe, zmieniające takie, obraz reklamy i wprowadzające rzeczywiste zmiany. Gośćmi panelu byli członkowie jury, które w tym roku oceniało prace w kategorii Titanium. Zdaniem przewodniczącego jury, istotną rzeczą jest różnorodność - ludzi, kultur, środowisk. Różnorodność jest generatorem świetnych idei. Jury podkreśliło także fakt, że praca w reklamie polega na pomaganiu klientom rozwiązywać ich problemy, sprzedawać produkty, przynosić zyski - ale jednocześnie każda marka powinna starać się dawać coś w zamian światu. Spośród kampanii które zmieniają sposób myślenia ludzi wymieniono m.in. Fearless Girl, Kenzo czy Boos Your Voice.
Joanna Sagan, K2