Temat: Cannes Lions

Dział: REKLAMA

Dodano: Czerwiec 25, 2017

Narzędzia:

Drukuj

Drukuj

Cannes Lions 2017. Poznaj najbardziej kreatywne reklamy tego roku

fot. Joanna Sagan, K2

Tegoroczny festiwal w Cannes wypełniony był wykładami i panelami dyskusyjnymi, które stanowiły ogromny ładunek kreatywny. Przyglądając się nagrodzonym pracom i słuchając wystąpień gości, można wyłonić kilka głównych wątków i trendów. Przede wszystkim stawiono na praktyczne i konkretne działania, rozwiązujace problemy marek i ludzi.

Różnorodność

Jest to jeden z oficjalnych motywów przewodnich tegorocznego Cannes Lions. W odróżnieniu od ubiegłorocznego festiwalu, który w dużej mierze skupiał się na walce o prawa kobiet i równouprawnienie, w tym roku Cannes Lions starał się mówić w imieniu wszystkich mniejszości - czego przykładem był panel Getty Images.
Głośna i mocno nagradzana w Cannes kampania, która obrazuje ten trend to "Fearless Girl."

 Drugą ważną i nagradzaną kampanią jest "Boost Your Voice", czyli kampania kierowana do mniejszości narodowych w USA. Sukces zawdzięcza ona prostocie i trafieniu w odpowiedni moment i miejsce, opisująć jednocześnie ważny problem.

 

Jej celem było stworzenie nowych miejsc wyborczych, by zwiększyć frekwencję wśród mniejszości.  By to osiągnąć - we współpracy z jednym z operatorów telefonicznych, punkty handlowe tego operatora zamieniono w punkty wyborcze. Bardzo prosta i rzeczywiście dająca głos kampania.

Kreatywność w służbie świata

Drugim, rysującym się  w Cannes trendem jest to, że nie mamy obecnie do czynienia jedynie z kampaniami społecznymi ilustrującymi problem. Cannes promuje te kampanie, które pokazują, jak konkretne problemy można rozwiązać. Dziś, cokolwiek sobie wyobrazimy, dzięki dostępnej technologii, jesteśmy w stanie stworzyć. Nowe możliwości i ich aplikacje stają się kreatywnym narzędziem do rozwiązywania społecznych zagadnień. Często podczas wykładów pojawiały się stwierdzenia, że teraz agencje reklamowe idą ramię w ramię z firmami z doliny krzemowej, aby tworzyć wspólne projekty. Przykłady nagrodzonych kampanii, które obrazują tę obserwację, to chociażby "Payphone Bank" . Kampania o bardzo lokalnym insighcie, lecz rozwiązująca ważny problem. Drugim głośnym i wartym uwagi projektem nagradzanym w Cannes jest "Handle with Care", zrezlizowana dla Gilette. Kampania, która ilustruje modyfikację produktu w taki spoósb, aby rozwiązać problemy swoich klientów.

Ważną kampanią w tym roku jest "Meet Graham", czyli projekt wymagający współpracy wielu specjalistów różnych dziedzin. Odbił się on szerokim echem na świecie (zobacz spot).

Kolejnym technologicznym projektem, zauważonym w Cannes, był "QQ Alert", czyli wykorzystanie nowoczesnych rozwiązań do poszukiwania zaginionych. Co ważne, dzięki temu narzędziu rzeczywiście odnaleziono kilka osób.

Kampanią, którą należy tu jeszcze wymienić jest "Chat Yourself", czyli metoda wykorzystania bota do walki z Alzheimerem.

Można dyskutować nad zastosowaniem tego rozwiązania w zaawansowanych stadiach choroby. Jednak widać, że pomaga chorym w pierwszych fazach i jest pomocą w przezwyciężaniu problemu wstydu niepamiętania. Potwierdzeniem tego trendu są także nagrody przyznane w kategotrii Future Lions.

Szukanie sensu marki

Tzw. "purpouse". Wiele wykładów dotyczyło rzeczywistego sensu działania agencji reklamowych. Mamy teraz do dyspozycji ogrom technologii i narzędzi, co może powodować zagubienie i zatracenie prawdziwego sensu, misji danej marki. Podczas jednego z paneli padło stwierdzenie, że nigdy wcześniej agencje nie otrzymywały tyle briefów i zapytań o platformy komunikacji. Jeśli ma się zdefiniowany sens działań, wie po co jest się obecnym na rynku, dobranie kanałów i środków przekazu staje się drugorzędne. Był to wyraźny wątek niemal we wszystkich wykładach w tym roku. Potwierdzają to nagradzane kampanie, takie jak "Cheetos Museum" czy "Visit Britain". Kampanie w prosty i czytelny sposób przedstawiają istotę danego produktu, powodujące, że ludzie chcą się angażować. Kampanią i marką, która była widoczna podczas tegorocznego Cannes Lions był Burger King, nagrodzony tytułem Marketera Roku. Jego ostatnia kampania - "Google Home of the Whooper" - polega na wytłumaczeniu w prosty i zabawny sposób, czym jest główny produkt marki. Był to projekt, o którym bardziej szczegółowo opowiedział sam klient podczas specjalnego wykładu.

Rozrywka

Tegoroczna edycja Cannes Lions Entertainment była bardziej rozbudowana, niż w latach poprzednich. Wyraźnie było widać, że marki i branża reklamowa dostrzegają ogromny potencjał tkwiący w biznesie rozrywkowym, a także chcą czerpać wiedzę na temat budowania relacji z fanami, bycia autentycznym.

Warto tu wspomnieć o kampanii kolekcji Adidasa, która powstała we współpracy z Alexandrem Wangiem. Było to wydarzenie społeczne osadzone w czasie Fashion Week, które oprócz spektakularnego przebiegu, było również skuteczne biznesowo. Drugim przykładem nagradzanej kampanii wykorzystującej rozrywkę jest "The Line Up Song",  zrezlizowana dla Coca Coli ( zobacz spot).

Prosta piosenka, która zostaje w głowie na długo, a jednocześnie zawłaszcza terytorium marki konkurencyjnej. W tym roku w Cannes kolejny raz kilka Lwów i nominacji dostał Netflix, min. za swoją kampanię "Learn Spanish with Narcos", promującą serial.

Działania Netflix to połączenie czystej rozrywki (czyli sedna tej marki) i dobrego marketingu.

Dobre kampanie

Jak co roku w Cannes pojawiają się kampanię, które zwracają uwagę i które warto zapamiętać. Do takich można zaliczyć "Like My Addiction" - jest to  prosta kampania social media, która, nie wykorzystując zaawansowanych technologii, zwróciła uwagę na problem uzależnienia alkoholowego (zobacz spot).

 

Kolejną nagradzaną w Cannes kampanią jest "Motor Dreams", zrealizowana dla Forda. Ford w ramach kampanii stworzył rzeczywisty produkt, który działa i znalazł się w ofercie dostępnej dla klientów. Nagradzaną kampanią, idealnie przedstawiającą markę, wykorzystujcą technologię i wpisującą się w otoczenie, jest także "Unlimited Stadium Nike".

Donald Trump i Pepsi

Są to cisi bohaterowie Cannes Lions 2017. Kilka razy dziennie, na różnych wykładach czy podczas wystąpień odwoływano się do działań Trumpa - jego kampanii wyborczej, aktywności w social mediach, decyzji politycznych, etc. Reklama Pepsi z Kendel Jennar również była wielokrotnie przywoływana, jako przykład spektakularnej wpadki marketera.

 

Press

Joanna Sagan, K2

Cannes Lions to święto kreatywności.  Co roku na konkurs przysyłane są tysiące prac, w tym roku było to blisko 42 tysiące. Przez 8 dni trwania Festiwalu odbywa się ogromna liczba wykładów, paneli, dyskusji.

Spotykają się tu osoby o bardzo różnych zawodach, doświadczeniach. Wszystkich jednak łączy naturalna ciekawość, chęć nauki i tworzenia dobrych rzeczy. Po każdym festiwalu przeczytać można wiele podsumowań i prób ustalenia pewnych trendów. Nie ma jednak jasnych wytycznych, jak interpretować nagradzane prace oraz jakie trendy one determinują. To co jest najpiękniejszego w tym Cannes Lions, to fakt że każdy uczestnik wyjeżdża z trochę innymi przemyśleniami, które zebrał oraz z bardzo otwartą głową.

Joanna Sagan, K2

* Jeśli znajdziesz błąd, zaznacz go i wciśnij Ctrl + Enter
Pressletter
Ta strona korzysta z plików cookies. Korzystając ze strony bez zmiany ustawień dotyczących cookies w przeglądarce zgadzasz się na zapisywanie ich w pamięci urządzenia. Dodatkowo, korzystając ze strony, akceptujesz klauzulę przetwarzania danych osobowych. Więcej informacji w Regulaminie.