Siódmy dzień Cannes Lions: warto ryzykować
Jak być mniej beznadziejnym jako klient pomagały zrozumieć kurczaki (fot. Joanna Sagan, K2=
Przedostatni dzień Festiwalu był spokojny i pozwolił na chwilę oddechu przed jutrzejszą galą zamknięcia. Dziś na scenach Cannes Lions występowali najważniejsze osoby reklamy, m.in. Maurice Levy i David Droga, który jest tegorocznym laureatem Lwa Św. Marka
Emocje w reklamie
Wykład, który poprowadzili przedstawiciele agencji adam&eveDDB i klienta - sklepów John Lewis. Na przykładzie kultowych kampanii świątecznych, o których co roku mówi cały świat, opowiadali o tym, jak emocje wykorzystane w reklamie mogą przyczynić się do podniesienia efektywności i korzyści biznesowych. Pozytywne działanie emocji na zyski udowodniła także IPA, analizując szereg kampanii na przestrzeni kilku lat.
Dla sklepów John Lewis, najbardziej kluczowy biznesowo jest okres świąteczny, w którym 40 proc. zysków marki jest generowanych w dwa tygodnie. Marka John Lewis przed rozpoczęciem współpracy z adam&eveDDB cieszyła się dużym zaufaniem ludzi, co jednak nie przekładało się na sprzedaż. Potrzebna była kampania, która rozwiąże ten problem i zadziała w okresie roku. Agencja zaproponowała zupełnie inne podejście, łamiące schematy. Co ciekawe, pierwsze kampanie przed realizacją były poddawane badaniom, które bardzo negatywnie oceniały koncepty. Klient jednak zdecydował się na realizację, osiągając ogromny sukces. Sekretem sukcesu jest ścisła współpraca agencji z klientem - odwaga klienta, pewność i wiara w pomysł. Co ciekawe, IPA potwierdziła że najlepsze światowe kampanie, najbardziej pamiętane i efektywne nie były badane.
Czy kreatywność może zmienić świat?
Dobre pomysły są motorem napędowym postępu, a kreatywność przynosi zmianę. Maurice Levy rozmawiał z Christine Lagarde- szefową Międzynarodowego Funduszu Walutowego. Była to bardzo interesująca rozmowa o tym, jak ta potężna kobieta funkcjonująca w bardzo męskim świecie, w swojej pracy wykorzystuje kreatywność, o jej walce o równouprawnienie i kobiety. Christine Lagarde od początku swojej kariery musiała mierzyć się ze stereotypami. Na początku drogi zawodowej klienci z którymi pracowała sądzili, że jedynie podaje kawę. Zdaniem Lagarde, kobiety wciąż nie mają takich samych praw i możliwości jak mężczyźni i dlatego - jak przyznała - będzie wciąż walczyć o kobiety. Ta deklaracja wywołała oklaski na sali.
Podczas rozmowy padła ważna uwaga o silnej potrzebie budowania pewności siebie wśród kobiet. Jak żartobliwie przyznała Lagarde, w trudnej sytuacji tylko kobiety chcą pracować i są w stanie naprawiać sytuację, dlatego zajmuje swoje obecne stanowisko. Podjęcie decyzji o przejściu z pracy w biznesie do objęcia stanowisk publicznych wymagało od niej zmierzenia się z dużym ryzykiem. A kreatywność wymaga ryzyka. To co - jej zdaniem - jest pięknego w jej pracy to fakt, że może zrobić kilka drobnych rzeczy, które sprawią że życie ludzi będzie lepsze.
Jak być mniej beznadziejnym jako klient?
Był to panel prowadzony przez klienta roku 2017 czyli Burger Kinga. Rozpoczął się spektakularnym wejściem na scenę kultowego Burger Kinga i Kurczaka, którzy porwali publiczność. Podczas blisko godzinnego wykładu szefowie Burger Kinga w lekkiej i zabawnej formie dzielili się swoimi radami jak być lepszym klientem. Dali pięć ważnych rad. Na początku podkreślili, że zawsze należy zacząć od zrozumienia swojej marki: co czyni ją wartościową i wyjątkową? Kolejna rzecz to stworzenie dobrego briefu - należy znać swojego odbiorę, wiedzieć co chcesz osiągnąć i mieć insight. Kluczowe jest, by nie komplikować briefu. Zdaniem Marketera Roku będąc klientem trzeba pozwolić rosnąć idei i zaufać niepewności. Badając koncepcje należy podchodzić do wyników rozsądnie. Badanie ma dostarczyć wiedzy do samodzielnego podjęcia decyzji. Aby osiągnąć sukces, ważne jest aby przyjęta idea była realizowana. Zdaniem przedstawicieli Burger Kinga największym ryzykiem jest nie podejmowanie ryzyka. Jeśli jako klient się nie boisz, zapewne idea jest nijaka. To czego marki powinny się bać, to bycia niezauważanym. Nawet jeśli jako klient podejmie się złą decyzję, nie stanie się nic starsznego, bo ludzie zapomną. Ostatnia radą było, by jako klient być zespołem i partnerem.
Ostatnim wykładem dnia była rozmowa z Davidem Drogą, laureatem specjalnej nagrody - Lwa Św. Marka, legendą reklamy, który ma na swoim koncie blisko 200 Lwów. Rozmowa dotyczyła jego życia, doświadczeń i historii. Rozmowa z nim w całości dostępna jest na kanale YT Cannes Lions.
Joanna Sagan, K2