Drugi dzień Cannes Lions 2017: VR wciąż modny
(fot. Joanna Szwiling-Sagan)
18 czerwca br. odbył się drugi dzień międzynarodowego festiwalu kreatywności Cannes Lions 2017. Podczas wykładów można było m.in. znaleźć podpowiedzi, jak odnaleźć się w świecie, w którym "cokolwiek sobie wyobrazimy, potrafimy stworzyć".
Już podczas ubiegłorocznej edycji festiwalu widać było duże zainteresowanie wirtualną rzeczywistością. W br. również znalazły się wykłady poświęcone tej technologii, ale pokazujące już konkretne przykłady i działania. W wystąpieniach podkreślano, że decydując się na działanie VR, zyskuje się pełną uwagę i czas widza, więc szkoda taką szansę tracić na "zwykłą" reklamę. Jako przykłady takich "wartościowych doświadczeń" wskazano kampanię "Inside Impact: East Africa" czy film "Push".
Podczas Cannes Lions 2017, Marcus Collins opowiadał z kolei o tym, że właściwa lokacja i umiejscowienie przekazu wpływa na jego odbiór. Jako przykład podał: nasz poziom zainteresowania wzrasta, gdy znajdujemy się na ukrytej kopii maila, a mniejsze zainteresowanie wykazujemy, gdy wiadomość adresowana jest do nas bezpośrednio. Według Collinsa przykładem dobrego wykorzystania kontekstu i osadzenia w kulturze jest amerykańska marka Hamburger Helper, która w kwietniu ub.r. wypuściła hip-hopową płytę, a to spowodowało wzrost sprzedaży hamburgerów. Collins zwrócił jednocześnie uwagę, że marketerom wciąż brak odwagi do robienia takich rzeczy.
Jak generować apetyt w świecie przepełnionym informacjami i danymi? - zastanawiała się Hakuhodo. Agencja postawiła tezę, że niedoskonałość kreuje apetyt, generuje zainteresowanie i pobudza wyobraźnię. Jej zdaniem w świecie, w którym konsument ma niemal nieograniczony wybór i dostęp do wszystkiego, przepisem na sukces jest ograniczanie doświadczenia. Hakuhodo radziła, aby zadbać o niedoskonałe otoczenie i ograniczanie kontekstu i zaskakiwać odbiorców. Jako przykład wskazano kampanię "#tackletherisk" banku AIB i reklamę "Gravity Rush 2" PS4.
Panel, w którym uczestniczyły aktorka Laura Dern i youtuberka Grace Helbig, dotyczył współprac marek z youtuberami. Grace Helbig zastanawiała się, w jakim stopniu można pozwolić youtuberom na wolność tworzenia. Podczas wystąpienia podjęto także próbę odpowiedzi na pytania: Jaka jest różnica między ponadczasową a real-timową gwiazda? Za kim podążają fani i jak wiele zmieniło się w branży rozrywkowej?
Joanna Szwiling-Sagan