WP wśród europejskich wydawców apelujących o zmianę projektu o e-prywatności
![](/images/contents/photo_48667_1496305235_big.jpg)
(fot. Press)
Ponad 30 europejskich wydawców, w tym Michał Brański, wiceprezes Wirtualnej Polski, w liście otwartym do Parlamentu Europejskiego i Rady Europejskiej krytykuje propozycję zmian w e-prywatności zgłoszoną przez Komisję Europejską. Zdaniem sygnatariuszy listu zmiany te mogą utrudnić wydawcom personalizację treści.
10 stycznia br. Komisja Europejska zaproponowała zmiany przepisów dotyczących prywatności w sieci. Jedną z nich jest uproszczenie informowania o plikach cookie. Od 2012 roku strony w UE muszą zawiadamiać internautów, że korzystają one z plików cookie. Po zmianie ustawienia dotyczące zgody na wykorzystanie plików cookie miałyby być dokonywane nie na stronie internetowej, ale bezpośrednio w przeglądarce internetowej. Zdaniem KE dotychczasowe zasady "prowadziły do wysyłania użytkownikom zbyt dużej liczby próśb o zaakceptowanie tego rodzaju plików".
Pomysł zmian krytykują w liście otwartym przedstawiciele dużych europejskich mediów. "Wydawcy są zaniepokojeni, że bardzo trudne będzie przekonanie czytelników do zmian w ustawieniach przeglądarki, aby pozwalała na pliki cookie innych firm. W konsekwencji organizacje medialne nie będą mogły dostarczyć czytelnikom spersonalizowanych treści dziennikarskich i marketingowych lub zaoferować reklam kontekstowych" - możemy przeczytać w liście otwartym.
Wydawcy zwracają też uwagę na to, że rynek przeglądarek jest zmonopolizowany. "90 procent rynku jest skoncentrowane w rękach czterech firm: Google, Apple, Microsoftu i Mozilli. Skupienie się na uzyskaniu zgody użytkownika przez interfejs przeglądarki ma potencjał do nasilenia asymetrii sił pomiędzy wydawcami a tymi globalnymi cyfrowymi bramami do internetu".
Wydawcy apelują też, aby dalsze prace były przeprowadzane we współpracy z nimi, co pozwoli na lepszą ochronę prywatności użytkowników i jednocześnie nie uniemożliwi wydawcom pracy.
List podpisali m.in.: John Ridding, prezes "Financial Times", Thomas Hass, dyrektor zarządzający "Der Spiegel", Julia Jaekel, prezes Gruner+Jahr, David Pemsel, prezes Guardian Media Group; Murdoch MacLennan, prezes Telegraph Media Group, Rien van Beemen, prezes NRC.
(JM, 01.06.2017)
![Pressletter](/images/pressletter_v2.jpg)