Kolejna zmiana w biurze programowym TVP  |  Ministerstwo Cyfryzacji szuka agencji  |  Siódma edycja "The Voice Senior" w TVP 2  |  Data premiery i pasmo programu dokumentalnego "Tajemnice kultowych seriali"  |  Zestawienie kanałów sportowych  |  Oprawa "Interwencji" w Polsacie  |  Program dla seniorów w TVP Info zmieni formułę  |  Talk show "Mówię Wam" TVN Siedem  |  Widownia serialu "Zajazd. Będzie się działo" w Stopklatce  |  Kanał Dolce Vita TV  |  Grupa Polsat-Interia przed RAS Polska  |  "Forbes" i "My Company Polska" poprawiły sprzedaż  |  Althermedia przeprowadzi kampanię  |  Marka Hortex na TikToku  |  Ferrero Rocher przedłuża współpracę  |  Świąteczna kampania Grześków  |  Channel 4 ma kandydatów na nowego prezesa  |  W 2025 roku największym wrogiem dziennikarzy była armia Izraela  |  Zapraszamy do newslettera "Presserwis" – dziś 38 newsów ze świata mediów i reklamy  | 

Kolejna zmiana w biurze programowym TVP  |  Ministerstwo Cyfryzacji szuka agencji  |  Siódma edycja "The Voice Senior" w TVP 2  |  Data premiery i pasmo programu dokumentalnego "Tajemnice kultowych seriali"  |  Zestawienie kanałów sportowych  |  Oprawa "Interwencji" w Polsacie  |  Program dla seniorów w TVP Info zmieni formułę  |  Talk show "Mówię Wam" TVN Siedem  |  Widownia serialu "Zajazd. Będzie się działo" w Stopklatce  |  Kanał Dolce Vita TV  |  Grupa Polsat-Interia przed RAS Polska  |  "Forbes" i "My Company Polska" poprawiły sprzedaż  |  Althermedia przeprowadzi kampanię  |  Marka Hortex na TikToku  |  Ferrero Rocher przedłuża współpracę  |  Świąteczna kampania Grześków  |  Channel 4 ma kandydatów na nowego prezesa  |  W 2025 roku największym wrogiem dziennikarzy była armia Izraela  |  Zapraszamy do newslettera "Presserwis" – dziś 38 newsów ze świata mediów i reklamy  | 

Kolejna zmiana w biurze programowym TVP  |  Ministerstwo Cyfryzacji szuka agencji  |  Siódma edycja "The Voice Senior" w TVP 2  |  Data premiery i pasmo programu dokumentalnego "Tajemnice kultowych seriali"  |  Zestawienie kanałów sportowych  |  Oprawa "Interwencji" w Polsacie  |  Program dla seniorów w TVP Info zmieni formułę  |  Talk show "Mówię Wam" TVN Siedem  |  Widownia serialu "Zajazd. Będzie się działo" w Stopklatce  |  Kanał Dolce Vita TV  |  Grupa Polsat-Interia przed RAS Polska  |  "Forbes" i "My Company Polska" poprawiły sprzedaż  |  Althermedia przeprowadzi kampanię  |  Marka Hortex na TikToku  |  Ferrero Rocher przedłuża współpracę  |  Świąteczna kampania Grześków  |  Channel 4 ma kandydatów na nowego prezesa  |  W 2025 roku największym wrogiem dziennikarzy była armia Izraela  |  Zapraszamy do newslettera "Presserwis" – dziś 38 newsów ze świata mediów i reklamy  | 

Dział: KSIążKI

Dodano: Marzec 29, 2017

Narzędzia:

Drukuj

Drukuj

„Sura”

Press

Rafał Grzenia, Maciej Moskwa
Wydawnictwo Prześwit
Warszawa 2016

Jak tłumaczą autorzy, po arabsku słowo „sura” w zależności od tego, jaką literą je rozpoczynamy („sad” czy „sin”), znaczy „obraz” albo „fragment”. I tak też opisują swoją książkę: jako fotografie i miniatury reportażowe z rewolucji i wojny w Syrii. Nie jest to więc ani album fotograficzny, ani literatura faktu. Raczej zapis osobistych doświadczeń. Efekt kilkukrotnych wypraw dziennikarzy do rewolucyjnej Syrii w 2013 roku i ich wizyt na turecko-syryjskim pograniczu w 2014 roku. Tworzenie książki zaczęło się od fotografii, do której powstał tekst, ów tekst zainspirował autorów do wybrania kolejnej fotografii, ta zaś przypomniała im pewną historię itd. Jest to pewnego rodzaju eksperyment, bo nie do takich książek o współczesnej Syrii przywykliśmy.

Nie da się ukryć, że autorzy są emocjonalnie związani z tym, co widzieli i przeżyli. Pokazują to wyraźnie niektóre zdjęcia, a jeszcze bardziej teksty. Książka jest pokłonem złożonym Syryjczykom. Może nie wszystkie fotografie są wybitne, ale wiele jest mocnych i przejmujących (w tym zwycięskie zdjęcie z Grand Press Photo 2015). Teksty nie są równe, lecz jest też kilka perełek, w których autor potrafił w małej formie przekazać ogrom nieszczęścia Syryjczyków. A także spostrzeżenia osoby, która zdążyła tych ludzi poznać, kiedy jeszcze nie musieli się bać własnego cienia. Całość tworzy ciekawy przekaz – warto go czytać partiami, by obrazy nie nachodziły na siebie, by miały szansę pozostać w pamięci. Jest to z pewnością dziennikarstwo zaangażowane, ale właśnie forma, w jakiej autorzy postanowili o Syrii opowiedzieć, całkowicie to usprawiedliwia.

(RG, 29.03.2017)

* Jeśli znajdziesz błąd, zaznacz go i wciśnij Ctrl + Enter
Pressletter

PODOBNE ARTYKUŁY

Ta strona korzysta z plików cookies. Korzystając ze strony bez zmiany ustawień dotyczących cookies w przeglądarce zgadzasz się na zapisywanie ich w pamięci urządzenia. Dodatkowo, korzystając ze strony, akceptujesz klauzulę przetwarzania danych osobowych. Więcej informacji w Regulaminie.