Dziennikarze w mediach społecznościowych szukają głównie inspiracji
Już co trzeci dziennikarz korzystający z mediów społecznościowych nie wyobraża sobie pracy bez nich. Dziennikarze szukają w nich głównie inspiracji - wynika z badania, jakie przeprowadził PressInstitute.
- W tak bardzo cyfrowym świecie aż 8,1 proc. polskich dziennikarzy wciąż nie używa mediów społecznościowych w pracy. Tłumaczą, że nie chcą iść tam, gdzie biegnie tłum - zauważa Jarosław Kuźniar, dyrektor programowy ds. krótkich treści wideo w Grupie Onet, analizując wyniki badania PressInstitute "Dziennikarze a media społecznościowe". - Tak mogą myśleć tylko ludzie spoza branży. Na świecie działalność w social media dla dziennikarzy jest obowiązkiem nakładanym na nich przez redakcje - dodaje Kuźniar, laureat Grand Press Digital 2016.
Aż 77,5 proc. dziennikarzy i redaktorów korzystających z mediów społecznościowych szuka w nich informacji przydatnych do własnych materiałów lub pomysłów na materiały. 67,4 proc. szuka tam ciekawych dyskusji i opinii, a 55,9 proc. informacji od innych dziennikarzy.
Większość dziennikarzy zamieszcza w social media zapowiedzi i linki do własnych materiałów (73,1 proc.) lub własne opinie i komentarze (54,2 proc.).
Ponad połowa dziennikarzy obecnych w mediach społecznościowych (60,8 proc.) na bieżąco korzysta z Facebooka, a co czwarty (27,7 proc.) wchodzi na niego kilka razy dziennie. Z Twittera na bieżąco korzysta co trzeci (32,2 proc.).
- Dziwi mnie, że polscy dziennikarze przedkładają Facebook nad Twittera, bo ten drugi wydaje się idealnym narzędziem dla naszej branży - komentuje Michał Pol, redaktor naczelny "Przeglądu Sportowego" i serwisów sportowych Onet-RASP. - Na Twitterze są wszyscy najważniejsi uczestnicy życia polityczno-społecznego w naszym kraju, łatwo nawiązać z nimi kontakt, łatwo śledzić rozwój wypadków i dyskutować z czytelnikami - dodaje Pol.
Dla 81,9 proc. dziennikarzy media społecznościowe są źródłem informacji, a dla 81,1 proc. dodatkową możliwością nawiązania kontaktu z rozmówcami i źródłami informacji. - Social media stały się dla dziennikarzy niezbędnym źródłem informacji. Wielokrotnie i szybko odpowiadam na Twitterze czy Facebooku na pytania, które jeszcze kilka lat temu trafiłyby do mnie za pośrednictwem e-maila lub telefonu - komentuje Wojciech Jabczyński, rzecznik Orange Polska. - Wyniki badania pokazują jednak, że dziennikarze przede wszystkim obserwują swoich kolegów po fachu i media - zauważa Jabczyński.
Ankietę PressInstitute wypełniło 247 dziennikarzy i redaktorów z mediów ogólnopolskich, regionalnych i lokalnych. Badanie przeprowadzono w dniach 25 listopada - 5 grudnia 2016 roku. Pełne wyniki prezentujemy w styczniowym magazynie "Press" i na stronie PressInstitute.eu.
(GK, 11.01.2017)