Top Marka 2016, czyli ranking najbardziej medialnych brandów
Przedstawiciele marek, które wygrały ranking Top Marka 2016 (fot. Wojciech Artyniew)
W warszawskim hotelu Hilton 26 października br. ogłoszono wyniki badania Top Marka, przygotowanego przez magazyn "Press" i Press-Service Monitoring Mediów. Badanie wyłania najczęściej i najlepiej opisywane marki w prasie (w 11 branżach). Obejmuje też przekaz internetowy i w mediach społecznościowych.
Z badania Top Marka wynika, że prasa nadal stanowi podstawowy nośnik informacji wykorzystywany przez większość brandów i wpływa na kreowanie ich wizerunku. Poddane analizie teksty dotyczyły najpopularniejszych marek z 11 branż, które najczęściej występowały w prasie. W badaniu przeanalizowano prawie 18 mln publikacji, w tym 307 tys. tekstów prasowych, 1,7 mln materiałów internetowych oraz 15,6 mln wpisów i komentarzy z social media.
- Po raz drugi badanie Top Marka analizuje wzmianki, które pojawiły się w wybranych serwisach społecznościowych: na Facebooku, Twitterze, YouTube i po raz pierwszy z Instagrama. Wzrost znaczenia social media nie pozostaje bez wpływu na rozwój badania, dzięki czemu raport obejmuje z roku na rok coraz większą część rynku mediów - informuje Marcin Szczupak, kierownik działu raportów medialnych Press-Servcie Monitoring Mediów.
Prasa, tak jak w poprzednich latach, najwięcej uwagi poświęciła motoryzacji. Z kolei w internecie oraz mediach społecznościowych prym wiodły marki telewizyjne. Na łączną ocenę punktową wpływ miały: liczba publikacji na temat marki, ich zasięg i wydźwięk.
Oto wyniki w poszczególnych kategoriach:
Motoryzacja: 1. Volkswagen, 2. Mercedes-Benz, 3. Ford
Energetyka: 1. PGE, 2. Tauron, 3. Energa
Telewizja: 1. TVN, 2. Polsat, 3. TVN 24
Telekomunikacja: 1. Orange, 2. Plus, 3. T-Mobile
Stacje paliw: 1. Orlen, 2. Lotos, 3. Shell
Banki: 1. PKO Bank Polski, 2. Bank Zachodni WBK, 3. mBank
Ubezpieczenia: 1. PZU, 2. Ergo Hestia, 3. Aviva
Sieci handlowe: 1. Biedronka, 2. Tesco, 3. Carrefour
Radio: 1. RMF, 2. Radio Zet, 3. Trójka
Artykuły spożywcze: 1. Coca-Cola, 2. Nestle, 3. Wedel
Farmacja: 1. Polpharma, 2. Polfarmex, 3. GSK
Tytuł Pozytywnej Marki w latach 2007-2016 zdobył Bank Zachodni WBK. To brand, który najczęściej wygrywał w dziewięciu badaniach Top Marka pod względem wydźwięku publikacji.
Pełne wyniki rankingu oraz omówienie badania ilościowego i jakościowego w internecie i mediach społecznościowych będzie dostępne w dodatku do listopadowego wydania magazynu "Press".
(26.10.2016)