GIF zakazał emisji spotu o szczepieniach przeciwko pneumokokom
Główny Inspektorat Farmaceutyczny (GIF) zakazał emisji spotu telewizyjnego Pfizer Polska, który zachęca do szczepień przeciw pneumokokom. Zdaniem GIF film promuje szczepionkę Prevenar 13 i w nieodpowiedni sposób zachęca do jej stosowania.
Główny Inspektorat Farmaceutyczny (GIF) zakazał emisji spotu telewizyjnego Pfizer Polska, który zachęca do szczepień przeciw pneumokokom. Zdaniem GIF film promuje szczepionkę Prevenar 13 i w nieodpowiedni sposób zachęca do jej stosowania.
Chodzi o reklamę "Stop pneumokokom", którą zleciła firma Pfizer Polska. W spocie, który wzbudził zastrzeżenia GIF, pojawia się informacja, by "już w drugim miesiącu zaszczepić dziecko przeciwko pneumokokom", które są "najczęstszą przyczyną zgonów małych dzieci na świecie, której można zapobiec dzięki szczepieniom". W opinii GIF komunikat ten zachęca do stosowania szczepionek "w sposób nieodpowiedni i zatrważający, wzbudzający w odbiorcy uczucie strachu i zagrożenia".
W odpowiedzi na te zarzuty spółka Pfizer Polska wyjaśniła, że emitowany spot nie jest reklamą leku, ale elementem kampanii edukacyjnej dotyczącej szczepień ochronnych przeciwko pneumokokom. Zdaniem przedstawicieli firmy spot nie promuje żadnej z trzech zarejestrowanych w Polsce szczepionek przeciw pneumokokom.
GIF jednak nie podzielił tej argumentacji i ocenił, że spot nie jest kampanią edukacyjną, lecz reklamą leku. Wskazał, że choć w reklamie nie wymieniono nazwy leku, to odbiorca komunikatu bez trudu może ją ustalić: wystarczy, że skorzysta z danych zamieszczonych na stronie internetowej, której adres jest podany w spocie.
W maju br. na spot "Stop pneumokokom" uwagę zwróciła także Komisja Etyki Reklamy. KER uznała, że reklama Pfizer Polska słusznie podnosi świadomość problemu chorób powodowanych przez pneumokoki, ale nie stosuje odpowiednich środków wyrazu.
(DR, PAP, 07.09.2016)