Igrzyska poprawiły ratingi TVP, z reklam telewizja uzyskała cennikowo 59,1 mln zł. To 53,2 proc. więcej, niż przy igrzyskach w Londynie
Cennikowe przychody reklamowe Telewizji Polskiej przy transmisjach z Igrzysk Olimpijskich w Rio de Janeiro wyniosły 59,1 mln zł – wynika z danych Nielsen Audience Measurement. To 53,2 proc. więcej, niż TVP uzyskała przy poprzednich igrzyskach, w Londynie.
Wpływy TVP 1 wyniosły 32,6 mln zł (wszystkie dane o wpływach telewizji nie uwzględniają udzielonych klientom rabatów), TVP 2 – 24,9 mln zł, a TVP Sport – 1,6 mln zł. W przypadku Jedynki oznacza to wzrost o 31,6 proc., a Dwójki – 86,9 proc.. Natomiast wpływy kanału TVP Sport wzrosły ponadtrzykrotnie. Najwięcej, ponad 11 mln zł, na reklamy przy transmisjach z Rio wydała firma Aflofarm.
Najchętniej oglądane były występy polskich siatkarzy i piłkarzy ręcznych oraz sukcesy Anity Włodarczyk i polskich kolarzy. Pierwsze trzy miejsca na liście hitów igrzysk zajmują mecze siatkarzy. Efektowne zwycięstwo z Argentyną oglądało w TVP 1 średnio 4,47 mln widzów, a ćwierćfinałową porażkę z USA – 4,35 mln.
Niedzielny mecz szczypiornistów o brązowy medal, który przegraliśmy z Niemcami – w TVP 2 oglądało 3,47 mln widzów.
- Nie jest niespodzianką, że mecze siatkarzy były najchętniej oglądane. Polacy lubią tę dyscyplinę sportu – mówi Jędrzej Hugo-Bader, account director z agencji Havas Sports & Entertainment. - Oglądalność napędzają przede wszystkim sukcesy, a w siatkówce ostatnio je odnosiliśmy i liczyliśmy na medale w Rio – dodaje.
Jakub Radziwilski, TV buying manager w domu mediowym Universal McCann, zwraca uwagę, że choć polscy zwodnicy w sportach zespołowych nie spełnili nadziei medalowych, ich zmagania było łatwiej śledzić, niż np. lekkoatletów. - To, że igrzyska odbywały się w Brazylii (różnica czasowa wobec Polski wynosi 5 godzin – przyp. red.), ostatecznie nie zaszkodziło najważniejszym konkurencjom – mówi Jakub Radziwilski. - Większość transmisji siatkówki przypadała na prime time, a zawody kobiet w rzucie młotem przypadły na długi weekend (złoto Anity Włodarczyk – przyp. red.). Trochę trudniej, ale też nie najgorzej, było z piłką ręczną. Natomiast część startów lekkoatletów przypadła na późną porę nocną – wylicza Radziwilski.
Średnio w czasie wszystkich programów związanych z igrzyskami (zawody, retransmisje, studia olimpijskie, ceremonie otwarcia i zamknięcia) Jedynka miała 13,52 proc. udziału w grupie ogólnej, Dwójka 12,76 proc., a TVP Sport 1,54 proc. W grupie komercyjnej Jedynka uzyskała zaś 11,55 proc. udziału, Dwójka 11,20 proc., a kanał sportowy 1,27 proc. - Anteny TVP wypadły dzięki igrzyskom lepiej niż w lipcu – uważa Jakub Radziwilski z Universal McCann. - Ponadto transmisje z Rio oglądały w TVP osoby, które normalnie nie są widzami telewizji publicznej, co poprawiło ratingi w grupach upmarketowych – podkreśla. - To dobre wyniki i na pewno wpłynęły na to, że część reklamodawców przesunęła do TVP swoje budżety, szczególnie te dotyczące produktów dla mężczyzn – podsumowuje Jakub Radziwilski.
Biuro prasowe TVP zaznacza, że w trakcie igrzysk Jedynka dziesięć razy była dziennym liderem pod względem udziałów w grupie ogólnej, a Dwójka – dwa razy. Ponadto 7 sierpnia TVP 2 miał rekordowy dzienny udział od 9 lutego ub.r. (13,7 proc.). Z kolei TVP Sport swój tegoroczny rekord ustanowił 10 sierpnia (2,21 proc., trzeci wynik w historii kanału.
W internetowym serwisie TVP Sport najczęściej odtwarzanym medalowym startem Polaków był rzut Anity Włodarczyk na rekord świata. Obejrzano go ponad 200 tys. razy.
Igrzyska w Rio odbywały się w dniach 5-21 sierpnia.
(RUT, DR, 23.08.2016)