Legia Warszawa jest główną siłą marketingową w polskiej piłce klubowej
Z meczu u siebie mistrz Polski Legia Warszawa osiąga 22 mln zł przychodu (fot. materiały prasowe Ekstraklasa SA)
Najważniejszym źródłem finansowania działalności klubów piłkarkich Ekstraklasy jest sponsoring i reklama. Sponsorzy w sezonie 2015/2016 wydali na kluby najwyższej polskiej klasy rozgrywkowej ponad 142 mln zł.
W 2015 roku łączne przychody klubów Ekstraklasy (bez Termaliki Nieciecza) wyniosły 511,2 mln zł, to o 13,5 proc. więcej niż rok wcześniej - wynika z raportu „Ekstraklasa Piłkarskiego Biznesu 2016” przygotowanego przez firmę doradczą EY i spółkę Ekstraklasa SA.
Główną siłą marketingowo-medialną w polskiej piłce klubowej jest Legia Warszawa. Jest pierwsza pod względem średniej frekwencji na stadionie (21,2 tys., łączny przychód Legii z tzw. dnia meczu to 22 mln zł), oglądalności meczów w telewizji (średnio 152 tys. widzów), wartości sprzedanych gadżetów klubowych (10,1 mln zł; w ostatnim sezonie sprzedano 26 tys. koszulek) oraz wartości ekwiwalentu związanego z obecnością klubu w telewizji (53 mln zł). Drugi w tych rankingach jest Lech Poznań. Trzecie miejsca zajmuje Lechia Gdańsk z wyjątkiem ktegorii obejmującej sprzedaż gadżetów, w której trzecia jest Jagiellonia Białystok.
Sezon 2015/2016 był rekordowy, jeśli chodzi o frekwencję na stadionach. Jeden mecz oglądało średnio 9,1 tys. widzów. Przełożyło się to na wyniki finansowe klubów. Przychody z dnia meczu w 2015 roku wzrosły o 32,5 proc. w porównaniu z 2014 i wyniosły w skali całej ligi, 73,1 mln zł. Stanowią one jednak tylko 14 proc. wszystkich wpływów klubów Ekstraklasy.
Najważniejszym źródłem finansowania działalności klubów piłkarkich Ekstraklasy jest sponsoring i reklama (27 proc. przychodów). Sponsorzy w sezonie 2015/2016 wydali na kluby najwyższej polskiej klasy rozgrywkowej ponad 142 mln zł. Najwięcej - ponad 24 mln - otrzymało KGHM Zagłębie Lubin, sponsorowane przez miedziowego giganta z Dolnego Śląska. Nieco ponad 19 mln pozyskała od sponsorów Legia Warszawa, a 15 mln zł Lechia Gdańsk.
Równie ważnym jak sponsoring źródłem funduszy w klubach są przychody z tytułów praw mediowych i marketingowych, którymi dysponuje spółka Ekstraklasa SA. W sezonie 2015/2016 z tego tytułu 14,6 mln zł trafiło do mistrza Polski – Legii Warszawa, a 11,4 mln zł do wicemistrza Piasta Gliwice. Trzecie w tabeli Zagłębie Lubin dostało 9,2 mln zł, a ostatnie Podbeskidzie Bielsko-Biała 5,9 mln zł.
Raport „Ekstraklasa Piłkarskiego Biznesu” podaje też ile kluby zarabiają na transferach zawodników. Najwięcej ze sprzedaży piłkarzy w 2015 roku wpłynęło na konto Legii Warszawa – 23 mln zł. Druga w tym zestawieniu była Jagiellonia Białystok - 11,2 mln zł, a trzecia Lechia Gdańsk - 3,1 mln zł.
(GK, 26.07.2016)