Plany tygodnika "NIE" i duże zmiany od kwietnia  |  Kowalczyk: Świrski uznał, że jest kimś o wiele ważniejszym  |  Liczba oglądanych reklam w telewizji w 2024 roku  |  Kompania Piwowarska wybiera  |  Debaty ze studentami w TVP  |  Kolejny sezon "MasterChefa"  |  SkupSzop zamknął rok  |  Awans w Grupie Iberion  |  Gazeta.pl zachęca do subskrypcji innych serwisów  |  Oglądalność serialu "Sprawiedliwi. Trójmiasto" w TV 4  |  Radio Nowy Świat na pięciolecie zbiórki  |  Studenckie Radio Egida w DAB+  |  Outdoor 2025: stabilny wzrost i dalsza cyfryzacja  |  Biedronka Home  |  KUPS szuka agencji  |  Międzynarodowa kampania OBI  |  Apple TV+ wyprodukuje czwarty sezon serialu "Ted Lasso"  |  OpenAI i Sam Altman kontra Elon Musk. Proces jesienią  |  Zapraszamy do newslettera "Presserwis" – dziś aż 45 newsów ze świata mediów i reklamy  | 

Plany tygodnika "NIE" i duże zmiany od kwietnia  |  Kowalczyk: Świrski uznał, że jest kimś o wiele ważniejszym  |  Liczba oglądanych reklam w telewizji w 2024 roku  |  Kompania Piwowarska wybiera  |  Debaty ze studentami w TVP  |  Kolejny sezon "MasterChefa"  |  SkupSzop zamknął rok  |  Awans w Grupie Iberion  |  Gazeta.pl zachęca do subskrypcji innych serwisów  |  Oglądalność serialu "Sprawiedliwi. Trójmiasto" w TV 4  |  Radio Nowy Świat na pięciolecie zbiórki  |  Studenckie Radio Egida w DAB+  |  Outdoor 2025: stabilny wzrost i dalsza cyfryzacja  |  Biedronka Home  |  KUPS szuka agencji  |  Międzynarodowa kampania OBI  |  Apple TV+ wyprodukuje czwarty sezon serialu "Ted Lasso"  |  OpenAI i Sam Altman kontra Elon Musk. Proces jesienią  |  Zapraszamy do newslettera "Presserwis" – dziś aż 45 newsów ze świata mediów i reklamy  | 

Plany tygodnika "NIE" i duże zmiany od kwietnia  |  Kowalczyk: Świrski uznał, że jest kimś o wiele ważniejszym  |  Liczba oglądanych reklam w telewizji w 2024 roku  |  Kompania Piwowarska wybiera  |  Debaty ze studentami w TVP  |  Kolejny sezon "MasterChefa"  |  SkupSzop zamknął rok  |  Awans w Grupie Iberion  |  Gazeta.pl zachęca do subskrypcji innych serwisów  |  Oglądalność serialu "Sprawiedliwi. Trójmiasto" w TV 4  |  Radio Nowy Świat na pięciolecie zbiórki  |  Studenckie Radio Egida w DAB+  |  Outdoor 2025: stabilny wzrost i dalsza cyfryzacja  |  Biedronka Home  |  KUPS szuka agencji  |  Międzynarodowa kampania OBI  |  Apple TV+ wyprodukuje czwarty sezon serialu "Ted Lasso"  |  OpenAI i Sam Altman kontra Elon Musk. Proces jesienią  |  Zapraszamy do newslettera "Presserwis" – dziś aż 45 newsów ze świata mediów i reklamy  | 

Dział: KSIążKI

Dodano: Wrzesień 06, 2016

Narzędzia:

Drukuj

Drukuj

„Bardzo martwy sezon. Reportaże naoczne”

Press

Marcin Kołodziejczyk
Wielka Litera
Warszawa 2016

Kto czytał „B. Opowieści z planety prowincja” czy „Dysforię. Przypadki mieszczan polskich” tego samego autora, właściwie wie, czego się spodziewać: reportaży o współczesnej Polsce, o nas, napisanych świetnym językiem. To zbiór 27 tekstów powstałych podczas wieloletniej podróży po kraju w czasach przełomu. Wszystkie były publikowane w „Polityce”, lecz dopiero zebrane razem tworzą dawkę prawdy o uderzającej mocy. Podtytuł tej książki powinien właściwie brzmieć „reportaże usłyszane”, bo aby oddać to, co Kołodziejczyk widział i z kim się spotykał, trzeba mieć słuch absolutny. Ucho wyczulone na człowieka. W języku bohaterów, w używanych przez nich słowach odbija się bowiem wszystko to, co mają nam o sobie do powiedzenia. „Puszczona na fula drech póła w maluchu dodaje pałera gościom na parkingu przed Ekwadorem” – i już wiemy wszystko o gościach tego lokalu w Mańkach, koło których leży ponoć Poznań. Zresztą Kołodziejczyk ma rzadko spotykaną umiejętność wynajdywania miejsc i bohaterów. Jak np. klub Grom w Więcborku, w którym to mieście „materiały na mistrzów dźwigają butelki w bramie”. Albo Jacka Hollywooda, który z bezdomnego na dworcu (ale z kartą bankomatową) wyrósł na reżysera filmów porno. Czy Afgana, do którego przemówił Jezus i kazał mu rymować. Żeby ich wszystkich usłyszeć, trzeba do nich pojechać. Nie wiem nawet, czy research internetowy tu wystarczy, a sam Internet, e-maile i czaty na pewno w takim reportażu nie pomogą. Dlatego tę książkę czyta się jak powrót do przeszłości – przeszłości pracy reportera, który swoich bohaterów nie szuka w skrzynce e-mailowej.

RG

* Jeśli znajdziesz błąd, zaznacz go i wciśnij Ctrl + Enter
Pressletter

PODOBNE ARTYKUŁY

Ta strona korzysta z plików cookies. Korzystając ze strony bez zmiany ustawień dotyczących cookies w przeglądarce zgadzasz się na zapisywanie ich w pamięci urządzenia. Dodatkowo, korzystając ze strony, akceptujesz klauzulę przetwarzania danych osobowych. Więcej informacji w Regulaminie.