15 proc. internautów odwiedza serwisy religijne
Fronda.pl jest według badania CBOS jednym z najpopularniejszych serwisów religijnych
15 proc. internautów deklaruje, że odwiedza strony i portale religijne - wynika z sondażu CBOS. Najpopularniejsze media religijne to Fronda.pl, Wiara.pl, Deon.pl oraz Radiomaryja.pl.
Korzystający z religijnych witryn najczęściej deklarowali zainteresowanie informacjami o aktualnych wydarzeniach w lokalnej parafii lub wspólnocie (46 proc.) i wydarzeniami z życia Kościoła, do którego należą (36 proc.).
Tematyką religijną w sieci najbardziej zainteresowane są osoby w wieku 45-54 i 25-34 lat. Najczęściej strony i portale religijne odwiedzały osoby z miast do 20 tys. mieszkańców i ponad 100 tys. mieszkańców. Odsetek korzystających z portali religijnych rośnie wraz z wykształceniem ankietowanych i jest najwyższy wśród osób po studiach.
W grupie najczęściej praktykujących (kilka razy w tygodniu) 65 proc. respondentów deklarowało korzystanie z takich stron i portali. Wśród osób biorących udział w praktykach religijnych raz w tygodniu odsetek ten wynosił 21 proc. Niemal połowa (45 proc.) respondentów odwiedzających religijne strony i portale wskazywała, że działania te stanowią uzupełnienie ich aktywności religijnej poza siecią; 3 proc. przyznało, że jest to jedyna forma aktywności religijnej, jaką podejmują.
W badaniu respondenci najczęściej nie wymieniali konkretnych adresów stron religijnych, które odwiedzają: nie pamiętali dokładnego adresu lub deklarowali, że znajdują materiały na interesujące ich tematy dzięki wyszukiwarce (38 proc.). 36 proc. badanych deklarowało odwiedzanie stron nieinstytucjonalnych, w tym mediów religijnych. CBOS podaje, że respondenci tegorocznej edycji wielokrotnie częściej niż badani w latach ubiegłych wymieniali serwis Fronda.pl jako medium religijne, które znają i z którego korzystają. Wśród innych popularnych serwisów zainteresowanie budziły też portale: Wiara.pl, Deon.pl oraz Radiomaryja.pl.
85 proc. ankietowanych zadeklarowało, że nie interesuje się stronami i portalami religijnymi. Respondenci, którzy nie odwiedzają religijnych witryn wskazują, że nie czują takiej potrzeby (46 proc.); nie interesują ich takie treści (34 proc.), nie mają czasu (33 proc.). 10 proc. ankietowanych zadeklarowało, że nie odwiedza takich witryn, ponieważ nie są osobami religijnymi.
Badanie przeprowadzono po raz trzeci. Zrealizowano je metodą wywiadów bezpośrednich wspomaganych komputerowo między 5 a 12 maja br. na liczącej 1,1 tys. osób reprezentatywnej próbie losowej dorosłych mieszkańców Polski.
(JM,PAP, 27.06.2016)










