Google wyprzedził Apple w rankingu najbardziej wartościowych marek
50 najbardziej wartościowych marek (fot. materiały prasowe)
Google jest najbardziej wartościową marką świata - wynika z tegorocznej edycji publikowanego przez Millward Brown rankingu BrandZ Top 100. Coca-Cola wypadła poza pierwszą dziesiątkę.
Wartość Google szacowana jest na 229 mld dol., co oznacza wzrost o 32 proc. w stosunku do edycji BrandZ Top 100 w ub.r. Kolejna w zestawieniu jest marka Apple, ubiegłoroczny lider, która jednak przez rok straciła 8 proc. wartości. Obecnie wyceniana jest na 228,5 mld dol. Na trzecim miejscu pozostaje firma Microsoft (121,8 mld dol.), której wartość wzrosła o 5 proc. Natomiast wartość marki AT&T szacowana jest na 107,4 mld dol. - wobec ub.r. wzrosła o 20 proc.
Po raz pierwszy w dziesiątce najbardziej wartościowych marek znalazły się: Facebook (5. pozycja - 102,6 mld dol., wzrost o 44 proc.) i Amazon (7. pozycja, 99 mld dol., wzrost o 59 proc.). Wśród 10 największych marek są także: Visa (100,8 mld dol., wzrost o 10 proc., 6. pozycja w zestawieniu), Verizon (93,2 mld dol., wzrost o 8 proc., 8. pozycja), McDonald's (88,7 mld dol., wzrost o 9 proc., 9. pozycja), IBM (86,2 mld dol., spadek o 8 proc.).
Pierwszy raz w historii zestawienia (od 2006 roku) poza jego czołową dziesiątkę wypadła marka Coca-Cola, która zajmuje 13. pozycję (80,3 mld dol.).
Według Millward Brown był to stabilny rok dla silnych światowych marek, mimo globalnej presji finansowej i spowolnienia gospodarczego w Chinach.
Ranking Millward Brown powstaje na podstawie wywiadów przeprowadzanych z ponad 3 mln konsumentów na całym świecie. Następnie przeprowadzana jest analiza wyników finansowych i biznesowych każdej z firm (na podstawie danych dostarczanych przez Bloomberg i Kantar Retail), by wyodrębnić rolę marki w generowaniu sprzedaży i wartości dla akcjonariuszy.
(DR, LL, 09.06.2016)