Śledztwo w sprawie zmiany marki Idea na Orange
12.04.2006, 11:11
PTK Centertel z "wielkim zaskoczeniem" przyjął fakt rozpoczęcia śledztwa w sprawie zmiany marki Idea na Orange. W swoim komunikacie zapewnia, że rebranding okazał się słuszną decyzją.
Wtorkowy "Puls Biznesu" poinformował, że prokuratura okręgowa w Warszawie wszczęła śledztwo w sprawie umowy o zmianie marki operatora komórkowego. Zawiadomienie o popełnieniu przestępstwa złożył poseł PiS Krzysztof Tchórzewski. Według posła należy zbadać, czy umowa nie stanowi czynności pozornej, zmierzającej do transferu zysków i uszczuplenia dochodów państwa z podatków. Zgodnie z umową o rebrandingu PTK Centertel (należący do Telekomunikacji Polskiej) za prawo do korzystania z marki Orange ma płacić spółce Orange Brand Services (należącej do France Telekom, mającej większość akcji TP) 1,6 proc. przychodów przez 10 lat. "Zarząd PTK Centertel jest w pełni pewien słuszności podjętych decyzji o wprowadzeniu marki Orange do Polski. Sukces rynkowy marki i oferty Orange po 19 września 2005 r. jasno pokazują trafność podjętych decyzji wprowadzenia marki Orange do Polski" - czytamy w komunikacie operatora. Podkreśla on w nim, że w ciągu pierwszych miesięcy po zmianie marki z oferty PTK Centertel skorzystało w 2005 r. blisko 800 tys. nowych klientów, co przełożyło się na bardzo dobre wyniki uzyskane przez operatora w ub.r. Zawiadomienie o popełnieniu przestępstwa zostało poprzedzone publikacją w listopadzie ub.r. raportu Centrum im. Adam Smitha (CAS). Według CAS całkowity koszy zmiany marki jest szacowany nawet na 1 mld USD, a przy przeprowadzeniu operacji rebrandingu mogło dojść do naruszenia prawa ze strony władz TP i PTK Centertel, poprzez "wyrządzenie znacznej szkody majątkowej oraz sztuczne zawyżanie kosztów przedsiębiorstwa poprzez zawarcie umowy licencyjnej". W opinii CAS, Skarb Państwa może w ten sposób utracić 171 mln zł z tytułu nieodprowadzonego podatku dochodowego. W ochronie swoich interesów, PTK Centertel podjął przeciwko autorom raportu kroki prawne. Jak poinformował, 4 kwietnia br. wniósł powództwo do sądu okręgowego w Warszawie przeciwko CAS i wobec eksperta Centrum Andrzeja Piotrkowskiego, wzywając ich do opublikowania na łamach mediów ogólnopolskich ogłoszeń z przeprosinami i do zapłacenia kwoty 100 tys. złotych na rzecz Instytutu Pomnika - Centrum Zdrowia Dziecka. Marka Idea została zastąpiona przez Orange 19 września ub.r. na podstawie umowy podpisanej w kwietniu 2005 roku.(PAP, 12.04.2006)
* Jeśli znajdziesz błąd, zaznacz go i wciśnij Ctrl + Enter
