EIP Teleexpress
„Teleexpress” na torach – nie tylko w telewizji. Najszybszy i najstarszy program informacyjny w polskiej telewizji będzie miał swój pociąg. W piątek, 3 czerwca, z Warszawy wyjedzie „Express InterCity Premium Teleexpress”. Okazją będą: zbliżające się 30-lecie programu oraz koncerty „SuperPremiery” i „SuperJedynki” podczas tegorocznego 53. Krajowego Festiwalu Piosenki Polskiej w Opolu, które poprowadzą Beata Chmielowska-Olech i Maciej Orłoś. Na pokładzie pociągu pojawią się znane twarze „Teleexpressu". Zaproszeni zostaną także widzowie.
Nazwa „EIP Teleexpress” zostanie uroczyście nadana w piątek, 3 czerwca, o godz. 17.00 na dworcu Warszawa Wschodnia (peron 1 tor 10). Prezes PKP Intercity, Marek Chraniuk przekaże Maciejowi Orłosiowi tablicę relacyjną z nazwą pociągu oraz gwizdek i kolejową czapkę. Prezenter „Teleexpress’u” będzie w tym dniu symbolicznie kierownikiem pociągu. W rolę konduktorki wcieli się również Beata Chmielowska-Olech. Podczas inauguracyjnego przejazdu pasażerowie mogą liczyć na wiele atrakcji. Swoich fanów „Teleexpress” zaprasza do powitania pociągu na stacjach Warszawa Centralna (godz. 17.25), Częstochowa (godz. 19.31) i Opole Główne (godz. 20.28). Prezenterzy „Teleexpressu” w piątek (3 czerwca) wysiądą w Opolu, by w sobotę (4 czerwca) razem z Markiem Sierockim poprowadzić festiwalowe koncerty „SuperPremiery” i „SuperJedynki”.
„EIP Teleexpress” od 12 czerwca będzie kursował z Warszawy do Jeleniej Góry przez Opole i Wrocław. Ze stacji początkowej odjedzie o godz. 17.08. „EIP Teleexpress” wjedzie na dworzec Warszawa Centralna dokładnie o godz. 17.15 – czyli o godzinie, o której emitowany był początkowo „Teleexpress”. Z Warszawy Centralnej odjedzie o godz. 17.20. Pociąg zatrzyma się w Częstochowie, Opolu, Wrocławiu, Wałbrzychu i dotrze do Jeleniej Góry o godz. 22.50.
„EIP Teleexpress” będzie wyjątkowy nie tylko dlatego, że PKP Intercity pociągom Premium zwyczajowo nie nadaje nazw. Pasażerów na tej trasie powita głos Beaty Chmielowskiej-Olech lub Macieja Orłosia. Część komunikatów przeczytają też lektorzy „Teleexpressu”. Teleexpressowym Pendolino będzie można jeździć do zmiany rozkładu jazdy, który nastąpi 11 grudnia 2016 r.
30 lat „Teleexpressu”
„Teleexpress” jest najdłużej w rozkładzie jazdy spośród wszystkich polskich programów informacyjnych. Pierwszy raz pojawił się na antenie w czwartek 26 czerwca 1986 roku. Początkowo o godz. 17.15, teraz punktualnie wyrusza codziennie o godz. 17.00 w TVP1. Gwarantuje kwadrans ekspresowej podróży przez najświeższe i najważniejsze informacje z kraju i ze świata.
Program od 1991 roku prowadzi Maciej Orłoś. Siedem lat później na antenie pojawiła się Beata Chmielowska-Olech. „Teleexpress” prowadzi również Katarzyna Trzaskalska. Od początku twarzą programu jest Marek Sierocki, który prezentuje widzom „Tele Hit”.
W latach 1998-2000 „Teleexpressowi” towarzyszył „Teleexpress – junior”, a w roku 2007 „Teleexpress nocą”. 2 marca 2014 roku wyemitowany został pierwszy raz „Teleexpress Extra”. To piętnastominutowy program nadawany w TVP INFO tuż po „Teleexpressie”.
„Teleexpress” to chyba jedyny program na świecie, który ma swoją ulicę – ulicę „Teleexpressu” w Krynicy Morskiej. A od czerwca tego roku będzie miał również „swój” pociąg Pendolino.
Express InterCity Premium, czyli Pendolino
Najbardziej komfortowa kategoria pociągów Express InterCity Premium (EIP) obsługiwana przez 20 pojazdów Pendolino. Pociągi EIP łączą Trójmiasto i Warszawę z aglomeracjami południowymi (Krakowem, Katowicami, Wrocławiem, Gliwicami, Bielsko-Białą i Rzeszowem), oferując najwyższy standard podróżowania oraz krótsze czasy przejazdów.
Na pokładzie składów Express InterCity Premium można wybrać podróż w pierwszej lub drugiej klasie. Na pokładzie znajdują się łącznie 402 miejsca – 45 w klasie pierwszej i 357 w drugiej. Regulowane fotele w obu klasach, rozkładane stoliki, indywidualne oświetlenie oraz gniazdko elektryczne przy każdym miejscu gwarantują komfortową podróż. Pociągi dostosowane są do potrzeb różnych grup podróżnych: rowerzystów, rodzin z dziećmi i osób z niepełnosprawnościami. W 2015 roku na pokładzie pociągów Pendolino podróżowało 3,56 mln pasażerów.
(31.05.2016)