Temat: Grand Press Photo

Dział: PRASA

Dodano: Maj 05, 2016

Narzędzia:

Drukuj

Drukuj

Dawid Zieliński zwycięzcą Grand Press Photo 2016

Zdjęcie Roku zrobił Dawid Zieliński. Przedstawia migrantów i uchodźców w Pireusie.

Dawid Zieliński („Kontakt”) wygrał Ogólnopolski Konkurs Fotografii Prasowej Grand Press Photo 2016. Jego Zdjęcie Roku przedstawia migrantów i uchodźców opuszczających port w Pireusie i stawiających pierwsze kroki na europejskiej ziemi. Zostało zrobione 17 października 2015 roku.

- Decyzja jury była jednogłośna. Wygrało świetne zdjęcie newsowe, które pokazuje temat goszczący na czołówkach gazet całego świata - mówi przewodniczący jury Grand Press Photo 2016 Kadir van Lohuizen, kilkukrotny laureat World Press Photo, współzałożyciel agencji fotograficznej NOOR. Jego zdaniem zwycięskie zdjęcie ma wiele warstw. Jest na nim nadzieja, chaos i rozpacz.

- Zastanawialiśmy się w jury, czy nie mamy w finale za dużo zdjęć uchodźców, ale w takim roku jak ubiegły nie da się tego uniknąć. Te wydarzenia mają ogromny wpływ na politykę i na każdego człowieka - mówi inny członek jury Odd Andersen z agencji AFP Berlin. Oprócz wymienionych w jury konkursu byli także: Adam Lach (Napo Images), Beata Łyżwa-Sokół („Gazeta Wyborcza”), Andrzej Zygmuntowicz.
Dawid Zieliński zdobył główną nagrodę Grand Press Photo 2016 oraz 10 tys. zł. Jego Zdjęcie Roku wygrało także kategorię Wydarzenia.

W grupie zdjęcia pojedyncze w pozostałych kategoriach najlepsze były: w kategorii Życie codzienne – zdjęcie Tymona Markowskiego („Gazeta Wyborcza Bydgoszcz”) pokazujące alpinistów, którzy przyjechali do chorych dzieci w bydgoskim szpitalu przebrani w kostiumy superbohaterów; Ludzie – zdjęcie Marka Lapisa (Forum Polska Agencja Fotografów) zrobione podczas pogrzebu ojca Jana Góry; Sport – zdjęcie Kacpra Pempla (Reuters News) z meczu Lech Poznań - FC Basel; Kultura i człowiek – zdjęcie Anny Bedyńskiej („Gazeta Wyborcza”) zrobione podczas Moscow Mercedes Fashion Week; Środowisko – zdjęcie Macieja Margasa – Warszawa nocą uchwycona z pokładu śmigłowca; Portret sesyjny – portret chorej na nowotwór Anety wykonany przez Karolinę Sekułę.
W grupie fotoreportaży wygrały: w kategorii Wydarzenia – materiał Tadeusza Koniarza (Agencja Fotograficzna Reporter) powstały po listopadowych zamachach terrorystycznych w Paryżu; Życie codzienne – fotoreportaż Karoliny Jonderko (dla „Polityki”) pokazujący polskich emigrantów powojennych mieszkających w domu opieki Ilford Park Polish Home w Wielkiej Brytanii; Ludzie – fotoreportaż Tomasza Lazara powstały podczas tygodni mody w Nowym Jorku, Londynie, Mediolanie i Paryżu; Środowisko – fotoreportaż Kacpra Kowalskiego (Panos Pictures) mający budzić refleksję nad sensem rozwijania energetyki wiatrowej.
Nagrodę specjalną przyznał sponsor konkursu firma Nikon Polska. Otrzymał ją Bartosz Bobkowski ("Gazeta Wyborcza") za fotoreportaż o niewidomym Sebastianie, który sam wychowuje syna.
W kategorii Projekt dokumentalny nie przyznano pierwszej nagrody. Drugą zdobył  „Bardzo jasny szczyt” – projekt Arkadiusza Kubisiaka (Agencja Prasowa Fotonova), który dotyka fenomenu pielgrzymowania i wiary związanego z Jasną Górą od wieluset lat.
Podczas gali w warszawskim kinie Kultura po raz drugi wręczyliśmy nagrodę Photo Book of The Year 2015. W jury tego konkursu pracowali: Anna Nałęcka (Tapir Book Design), Maga Sokalska (Czytelnia Sztuki), Waldemar Śliwczyński („Wiadomości Wrzesińskie”). Za najlepszą publikację wybrano książkę Macieja Jeziorka (Napo Images) pt. „317 Days to Mars”. Za jej projekt graficzny odpowiada Katarzyna Kubicka. Wydawcą jest Maciej Jeziorek „Dhokra”. Książka zawiera 121 fotografii  wykonanych w New Delhi.
Wszystkie prace finałowe można zobaczyć na stronie www.grandpressphoto.pl. Grand Press Photo organizuje od 2005 roku magazyn „Press”. To konkurs dla zawodowych fotoreporterów pracujących w redakcjach prasowych, internetowych, w agencjach fotograficznych oraz dla freelancerów.
Mecenasem konkursu jest Nikon Polska. Partnerzy konkursu to Program „Kultura dostępna” Narodowego Centrum Kultury i Stowarzyszenie Autorów ZAiKS. Partnerem wystawy jest Drukarnia Andrus. Partnerzy gali: Motion Brand, TViP, Upright Music, Kino Kultura, Restauracja Kultura, Grupa Żywiec. Patroni medialni: Tok FM, Fotopolis.pl, „Digital Camera”, Polsat News 2.

(CP, 05.05.2016)

* Jeśli znajdziesz błąd, zaznacz go i wciśnij Ctrl + Enter
Pressletter
Ta strona korzysta z plików cookies. Korzystając ze strony bez zmiany ustawień dotyczących cookies w przeglądarce zgadzasz się na zapisywanie ich w pamięci urządzenia. Dodatkowo, korzystając ze strony, akceptujesz klauzulę przetwarzania danych osobowych. Więcej informacji w Regulaminie.