Aplikacje mobilne oczami kobiet. Do czego Polki potrzebują aplikacji mobilnych
Polki coraz chętniej korzystają z aplikacji mobilnych, ale nie ze wszystkich. Bardzo dużą popularnością cieszą się wśród rodaczek aplikacje służące do przeglądania internetu, obsługi poczty elektronicznej i mediów społecznościowych. Z drugiej strony kobiety niezwykle rzadko decydują się skorzystać z aplikacji, gdy chcą zamówić jedzenie, taksówkę bądź dokonać rezerwacji – dowodzą wyniki badania przeprowadzonego na zlecenie Westwing Home & Living przez firmę badawczą PMR.
W badaniu przeprowadzonym na zlecenie klubu zakupowego Westwing Home & Living zapytano Polki, jak często wykorzystują różne typy aplikacji. Jak pokazują wyniki sondażu, kobiety najchętniej korzystają z przeglądarki internetowej – 7 na 10 posiadaczek smartfonów posługuje się nią codziennie. Zaraz za przeglądarką uplasowały się aplikacje umożliwiające korzystanie z poczty (67%) oraz serwisów społecznościowych (62%). Dużą popularnością wśród kobiet cieszą się również komunikatory mobilne. Co druga badana korzysta z nich każdego dnia! Co ciekawe, komunikatory są również bardzo lubiane przez osoby starsze – 66% ankietowanych powyżej 55. roku życia wykorzystuje je przynajmniej raz w tygodniu, a 33% robi to codziennie.
– Rozwój komunikacji mobilnej zmienił nasze codzienne życie. Posiadając smartfona, mamy w każdej chwili dostęp do nieograniczonych zasobów informacji, rozrywki i aplikacji. Kontakty z innymi, czy to służbowe czy prywatne, stanowią niezwykle istotny element naszego życia. Dzięki aplikacjom mobilnym możemy utrzymywać je w sposób nieprzerwany, gdziekolwiek jesteśmy, stąd tak wysokie miejsce w rankingu aplikacji umożliwiających korzystanie z poczty i serwisów społecznościowych. Nasze badanie pokazuje także, jak istotną rolę odgrywają komunikatory mobilne. To wynik ich wszechstronności i multimedialności. Można za ich pomocą błyskawicznie przesłać nie tylko wiadomość tekstową, ale także zdjęcie, wideo, notatkę głosową, a nawet przeprowadzić rozmowę – mówi Przemysław Kowalewski, dyrektor zarządzający Westwing Home & Living na Europę Środkową.
Nieco rzadziej Polki wykorzystują aplikacje mobilne do przeglądania serwisów informacyjnych (codziennie robi to niespełna 40% badanych), słuchania muzyki oraz sprawdzania pogody (po 34%). Znacznie mniejszą popularnością cieszą się wśród rodaczek aplikacje służące do nauki (15%), bankowości, sporządzania notatek (po 14%) i oglądania filmów (13%).
Polki bardzo rzadko sięgają po aplikacje mobilne, jeśli chcą dokonać zakupów – zaledwie 5% badanych zadeklarowało, że robi to codziennie, nieco więcej, bo 36% przyznało, że czyni to przynajmniej raz w tygodniu. Jeszcze rzadziej Polki korzystają z aplikacji podczas zamawiania jedzenia. Tylko 1 na 10 ankietowanych wykorzystuje je do tego celu co najmniej kilka razy w tygodniu. Sporadycznie kobiety w Polsce używają aplikacji do rezerwacji biletów, hoteli lub restauracji – niemal co druga posiadaczka smartfona nie korzysta z nich w ogóle. Jeszcze gorzej sytuacja wgląda w przypadku zamawiania taksówek. Aż 60% badanych nie wykorzystuje dedykowanych temu aplikacji mobilnych.
– Dla polskich konsumentek zakupy to przyjemność sama w sobie. Poza zaspokajaniem potrzeb zakupowych dają szansę na przyjemne spędzenie wolnego czasu, spotkanie z przyjaciółmi. Trwa walka miedzy handlem nowoczesnym a e-commerce, centra handlowe prześcigają się w ofercie zagospodarowania wolnego czasu konsumentek. Aplikacje zakupowe to dla e-commerce drugi poziom wtajemniczenia. Jak widać Polki nie są jeszcze w pełni gotowe na tę przygodę, barierą jest jednak czas, a nie funkcjonalność – mówi Marcin Rzepka, Partner PMR.
Badanie przeprowadziła firma PMR na zlecenie Westwing Home & Living w dniach 3-6 listopada 2015 roku. Dane zebrane zostały metodą CAWI. Sondaż przeprowadzono na reprezentatywnej próbie 1010 pełnoletnich Polek, korzystających z internetu co najmniej kilka razy w miesiącu. Grupa ta stanowi 2/3 populacji kobiet w Polsce.
Monika Kalisiewicz
PR Manager
(17.12.2015)