Na Press.pl na bieżąco najważniejsze newsy o mediach i reklamie  |  Z pełnym wydaniem newslettera "Presserwis" wracamy na Państwa skrzynki w poniedziałek  |  Masz już "Presserwis"? To codzienny newsletter, który dostaniesz rano na swoją skrzynkę pocztową  |  Publikujemy tam kilkadziesiąt mniejszych i większych materiałów o mediach i reklamie – newsów, analiz, opinii  |  To tematy, o których potem mówią inni  |  Możesz zamówić "Presserwis" – kliknij tutaj  | 

Na Press.pl na bieżąco najważniejsze newsy o mediach i reklamie  |  Z pełnym wydaniem newslettera "Presserwis" wracamy na Państwa skrzynki w poniedziałek  |  Masz już "Presserwis"? To codzienny newsletter, który dostaniesz rano na swoją skrzynkę pocztową  |  Publikujemy tam kilkadziesiąt mniejszych i większych materiałów o mediach i reklamie – newsów, analiz, opinii  |  To tematy, o których potem mówią inni  |  Możesz zamówić "Presserwis" – kliknij tutaj  | 

Na Press.pl na bieżąco najważniejsze newsy o mediach i reklamie  |  Z pełnym wydaniem newslettera "Presserwis" wracamy na Państwa skrzynki w poniedziałek  |  Masz już "Presserwis"? To codzienny newsletter, który dostaniesz rano na swoją skrzynkę pocztową  |  Publikujemy tam kilkadziesiąt mniejszych i większych materiałów o mediach i reklamie – newsów, analiz, opinii  |  To tematy, o których potem mówią inni  |  Możesz zamówić "Presserwis" – kliknij tutaj  | 

Dział: KOMUNIKATY PRASOWE

Dodano: Grudzień 15, 2015

Narzędzia:

Drukuj

Drukuj

Wybitny grafik Lex Drewinski zwycięzcą szesnastego konkursu Galerii Plakatu AMS. Jednogłośny werdykt jury!

W konkursie przyznano także pięć wyróżnień, które otrzymali: Sebastian Kubica, Grzegorz Myćka, Nikodem Pręgowski, Szymon Szymankiewicz i Magdalena Tomkowiak. Nagrodzone plakaty w styczniu 2016 r. pojawią się w kampanii outdoorowej na przystankach w całej Polsce.

Zadaniem uczestników tegorocznej edycji konkursu zorganizowanej pod hasłem „Szekspir ∞” było zaprojektowanie plakatu ukazującego uniwersalność twórczości Szekspira 400 lat po jego śmierci – plakatu, odpowiadającego na pytanie co młodzi, współcześni ludzie mogą czerpać z mądrości angielskiego dramaturga, który jak nikt inny poznał naturę człowieka.

– To, co szczególnie godne uwagi w tej edycji konkursu, to absolutna zgodność wszystkich członków jury w wyborze zwycięskiej pracy – mówi prof. Janusz Górski, kurator konkursu Galerii Plakatu AMS. – Jeszcze większe było zaskoczenie, gdy przedstawiciel audytora konkursu, firmy KPMG, odczytał nazwisko zwycięzcy. Okazał się nim Lex Drewinski, polski grafik przez lata mieszkający i pracujący w Berlinie, dzisiaj także wykładowca Szczecińskiej Akademii Sztuki. Myślę, że nie będzie przesady w stwierdzeniu, że to najwybitniejszy, żyjący, polski twórca plakatów. Decyzja o wzięciu udziału w konkursie tak renomowanego artysty jest dla nas nobilitacją. Zwycięska praca, świetna pod względem formalnym, jest inteligentnym komentarzem do aktualności dzieła Szekspira. Być może, gdyby dramaturg żył dzisiaj, właśnie taką ironiczno-groteskową maskę wybrałby, by zza niej komentować pychę i małostkowość współczesnego człowieka – dodaje Janusz Górski.

W roku 2016 przypada 400. rocznica śmierci Williama Szekspira. Z tej okazji Penguin Random House Group zainicjował międzynarodowy projekt, w ramach którego wybitni współcześni pisarze tacy, jak Margaret Atwood czy Jo Nesbø, stworzą powieści inspirowane jego najważniejszymi sztukami. Wydawnictwo Dolnośląskie wchodzące w skład grupy Publicat S.A. jest partnerem tego wydarzenia w Polsce i jednocześnie patronem głównym konkursu AMS poświęconego Szekspirowi.

– W konkursie pojawiło się wiele bardzo dobrych prac podkreślających aktualność twórczości Szekspira, zaskakujących pomysłami, wykorzystujących symbole i środki wyrazu rozpowszechnione przez Internet, a zwłaszcza media społecznościowe – mówi Marcin Wolny, dyrektor marketingu Publicat S.A. – Zwycięski plakat przedstawiający wizerunek Szekspira skojarzony z maską Guya Fawkesa, wykorzystywaną przez grupy internetowych aktywistów, daje niezwykle mocny, sugestywny efekt – dodaje Marcin Wolny.

Wyboru laureatów dokonało jury w składzie:

• Małgorzata Augustyniak, wiceprezes AMS
• Jan Bajtlik, grafik
• Maciej Buszewicz, artysta grafik, profesor ASP w Warszawie
• Paweł Goźliński, redaktor naczelny magazynu „Książki”
• Janusz Górski, artysta grafik, profesor ASP w Gdańsku, kurator Galerii Plakatu AMS
• Stefan Lechwar, artysta grafik, Instytut Sztuki w Cieszynie
• Magdalena Pankiewicz, ilustratorka
• Marcin Wolny, dyrektor marketingu Publicat S.A.

Oprócz głosowania jurorów finałowi konkursu towarzyszy głosowanie internautów, które rozpoczyna się 17 grudnia 2015 na stronie www.galeriaplakatu.ams.com.pl. Wyniki głosowania online zostaną ogłoszone 12 stycznia 2016 r.

Lex Drewiński – urodzony w 1951, w Szczecinie. Studiował na ASP w Poznaniu. Od roku 1981 współpracował jako plakacista min. z “Pol-Filmem” w Warszawie. W latach 1983-1985 był zatrudniony jako reżyser i scenarzysta w Studio Filmów Animowanych w Poznaniu, dla którego realizował autorskie filmy animowane. Od 1985 roku mieszka i pracuje w Berlinie, jest także profesorem w Fachhochschule Potsdam w Poczdamie. Zdobywał główne nagrody na całym świecie: na Międzynarodowej Wystawie Plakatu im. Heleny Rubinstein w Tel Awiwie, na Międzynarodowym Biennale Plakatu w Mexico-City, na Międzynarodowym Triennale Plakatu Politycznego w Mons w Belgii, na Międzynarodowym Triennale Plakatu w Trnavie na Słowacji (2000), na Międzynarodowej Wystawie Plakatu w Ningbo, Chiny (2001). Jego autorski plakat Lexicon A-Z został wytypowany i wystawiony przez Centre Georges Pompidou w Paryżu jako przykład obiektu XXI w.

Informacje o konkursie i pełny tekst regulaminu znajdują się na stronie internetowej www.galeriaplakatu.ams.com.pl.

Galeria Plakatu AMS powstała w kwietniu 2004 roku. Jest projektem non-profit, którego celem jest rozbudzenie społecznego zainteresowania reklamą zewnętrzną, promowanie polskiego, dobrze zaprojektowanego plakatu oraz zbliżenie środowisk reklamowego i akademickiego. Głównym punktem projektu są otwarte konkursy na plakat o tematyce społecznej i kulturalnej. Biorą w nich udział przede wszystkim studenci szkół artystycznych oraz młodzi graficy-projektanci. Co roku na konkurs napływa kilkaset prac – jest to prawdopodobnie największy konkurs dla młodych grafików w Polsce. Prace laureatów są eksponowane w ogólnopolskich kampaniach na nośnikach reklamowych typu citylight (gabloty wiat przystankowych) należących do AMS. Wybrani uczestnicy odbyli staże w czołowych polskich agencjach reklamowych, część z nich rozpoczęła tam pracę.

Jak dotąd odbyło się szesnaście edycji konkursu:

1.Zapraszamy do... – promocja miast i regionów Polski
2.Popatrz w chmury, zostaw mury! – walka z wandalizmem
3.Bądź mądry – czytaj prasę – promocja czytelnictwa prasy
4.Wszyscy jedziemy na jednym wózku – uświadomienie nierównego statusu niepełnosprawnych
5.20. Międzynarodowe Biennale Plakatu – plakat reklamujący Biennale Plakatu
6.Zostaw samochód – daj odetchnąć miastu – promocja komunikacji miejskiej
7.Sieć = alienacja lub sieć = wspólnota – społeczna rola internetu
8.Myśl rowerowo! – promocja roweru jako środka komunikacji w miastach
9.Fryderyku! Wróć do Warszawy! – związki Fryderyka Chopina z Warszawą
10.Skłodowska-Curie była kobietą – wspieranie starań kobiet o równouprawnienie
11.Dzisiaj Polska! – promocja Polski podczas w Unii Europejskiej
12.Miłość nie cukierki – najlepiej w rodzinie – jeśli nie biologicznej, to w zastępczej
13.Przemoc. Twoja sprawa – wezwanie do reagowania na przemoc
14.Tacy jesteśmy. Polacy 1989–2014 – autoportret Polaków roku 2014
15.Przestrzeń wspólna – przestrzeń niczyja? – dyskusja na temat przestrzeni publicznej
16.Szekspir ∞ – uniwersalność twórczości Szekspira 400 lat po jego śmierci.

Między innymi za konkursy Galerii Plakatu firma AMS otrzymała tytuł Sponsora Roku arts & business w konkursie Arts & Business Awards 2007. W ten sposób doceniono konsekwentne wsparcie dla instytucji kultury, promocję wydarzeń kulturalnych oraz działania edukacyjne w ramach konkursów Galerii Plakatu AMS. Galeria Plakatu AMS została także wyróżniona w konkursie Media Trendy 2005 w kategorii marketing społeczny oraz nagrodzona przez WiK dyplomem ZNAK NA TAK za niekonwencjonalną promocję reklamy zewnętrznej.
Przebieg konkursu jest nadzorowany przez audytora, a nagrodzone prace zostają wyłonione przez niezależne jury.

AMS jest największą firmą reklamy out of home (OOH) w Polsce. Działa w obszarze klasycznego i cyfrowego OOH (CityINFOtv). Jest liderem w segmencie mebli miejskich – wyposażył w nie ponad 30 polskich miast. Spółka znana jest z działań społecznych, w tym na rzecz integracji osób niepełnosprawnych.

 

Karolina Goźlińska

(15.12.2015)

* Jeśli znajdziesz błąd, zaznacz go i wciśnij Ctrl + Enter
Pressletter

PODOBNE ARTYKUŁY

Ta strona korzysta z plików cookies. Korzystając ze strony bez zmiany ustawień dotyczących cookies w przeglądarce zgadzasz się na zapisywanie ich w pamięci urządzenia. Dodatkowo, korzystając ze strony, akceptujesz klauzulę przetwarzania danych osobowych. Więcej informacji w Regulaminie.