Dziennikarze TVP na FB i TT muszą pisać: „z najwyższą rozwagą"
fot. Marcin Obara/Press
Do kodeksu etycznego Telewizji Polskiej dołączono zapisy dotyczące zamieszczania publikacji w Internecie, w tym w portalach społecznościowych. TVP rozszerzyła też obowiązywanie zasad etycznych na wszystkich dziennikarzy, niezależnie od formy współpracy.
W „Zasadach etyki dziennikarskiej w Telewizji Polskiej” zapisano, że „dziennikarz nie powinien publikować w Internecie żadnych informacji i opinii, których nie mógłby przedstawić na antenie”. Ta reguła, jak wyjaśniają kolejne zapisy, dotyczy „szczególnie wypowiedzi na temat polityki, spraw międzynarodowych, życia społecznego, ekonomii, mediów, kwestii moralnych, etycznych, religijnych, a także działalności TVP”.
Opinie w Internecie, w tym w serwisach społecznościowych, dziennikarze telewizji publicznej mają publikować „z najwyższą rozwagą, pamiętając, że informacja raz umieszczona, pozostanie tam na zawsze i nawet jeśli jest na tzw. stronie zamkniętej, nie ma gwarancji, że nie stanie się informacją ogólnie dostępną”. Dziennikarz TVP powinien też traktować media społecznościowe „jako formę publicznej wypowiedzi, mając na uwadze, że także tam reprezentuje Telewizję Polską, oraz że prywatne wypowiedzi dziennikarzy powszechnie kojarzonych z TVP mogą być postrzegane jako jej stanowisko”.
Kodeks etyczny podkreśla przy tym, że zasada zachowania w sieci lojalności wobec TVP „nie narusza wolności wypowiedzi” i „nie może być traktowana jako cenzura prewencyjna”.
Kodeks uzupełniono zapisem, że obowiązuje on wszystkich dziennikarzy, "niezależnie od rodzaju stosunku prawnego łączącego ich z TVP".
(RUT, 09.11.2015)