Polska przoduje w płaceniu za treści dziennikarskie w Internecie

(fot. pixabay.com)
Polacy chętniej płacą za treści dziennikarskie w Internecie niż Brytyjczycy, Niemcy, a nawet Amerykanie - wynika z raportu Reuters Institute for the Study of Journalism na Uniwersytecie w Oksfordzie.
17 proc. ankietowanych internautów w Polsce przyznało, że w ciągu ostatniego roku zapłaciło za usługę lub treści dziennikarskie w sieci. To drugi najwyższy wynik wśród 18 badanych krajów (pierwsza jest Turcja z 26 proc., ale tam badania prowadzono tylko w zurbanizowanej część kraju). Dla porównania w Stanach Zjednoczonych wskaźnik ten wynosi 11 proc., Niemczech - 7 proc., Wielkiej Brytanii - 6 proc., a w Austrii - 5 proc.
Według autorów raportu dla Polaków głównym źródłem informacji jest telewizja - przyznało to 56 proc. ankietowanych w naszym kraju. 32 proc. Polaków informacje czerpie z Internetu, 2 proc. z prasy i 6 proc. z radia. Tylko we Francji telewizja była bardziej popularna (telewizja - 58 proc., Internet - 29 proc., prasa - 3 proc., radio - b.d.), ale dość podobnie do Polaków odpowiadali m.in. Portugalczycy (telewizja - 55 proc., Internet - 33 proc., prasa - 4 proc., radio - 4 proc.) i Niemcy (telewizja - 53 proc., Internet - 23 proc., prasa - 7 proc., radio - 13 proc.).
Bardzo popularne w porównaniu z innymi krajami jest u nas korzystanie z mediów za pomocą komputerów stacjonarnych - wskazało na to 81 proc. badanych Polaków. To o 13 proc. więcej, niż wynosi średnia dla analizowanych w raporcie 18 krajów.
Polacy często korzystają też z urządzeń mobilnych, gdy konsumują treści z mediów (przyznało się do tego 52 proc. badanych, średnia z 18 krajów to 45 proc.). Urządzenia mobilne rzadko jednak są w Polsce głównym źródłem informacji - wskazało na to tylko 14 proc. badanych (średnia z 18 krajów to 24 proc.).
Z mediów, które działają tylko w Internecie, korzysta w Polsce 75 proc. badanych. To najwyższy wskaźnik wśród krajów objętych badaniem. Dla porównania, wśród badanych w Austrii 70 proc. korzysta ze stron internetowych lub wydań cyfrowych tradycyjnych mediów, a jedynie 21 proc. z mediów obecnych tylko w Internecie.
"W Polsce widzimy interesującą równowagę - z jednej strony mamy popularne media tylko internetowe i innowacyjne modele płatności internetowych, a z drugiej tradycyjne marki i zachowania. Ciekawe, czy ten balans utrzyma się w przyszłych latach" - komentuje wyniki Richard Fletcher, główny autor raportu.
Badanie zostało przeprowadzone w formie internetowej ankiety. W Polsce zbadano 2060 osób na przełomie stycznia i lutego 2015 roku. W sumie w 18 krajach przebadano ponad 30 tys. internautów.
(JM, 24.10.2015)
