Dział: PRASA

Dodano: Maj 14, 2015

Narzędzia:

Drukuj

Drukuj

Maciej Moskwa wygrał Grand Press Photo 2015

Zdjęcie Roku (fot. Maciej Moskwa, Testigo Documentary)

Maciej Moskwa z Testigo Documentary wygrał Ogólnopolski Konkurs Fotografii Prasowej Grand Press Photo 2015.

Zdjęcie Roku zostało wybrane z fotoreportażu Macieja Moskwy obrazującego skutki ataku Państwa Islamskiego (ISIS) na kurdyjskie miasto Kobane w północnej Syrii. Doprowadził on do masowego exodusu ponad 300 tys. ludzi, którzy szukali schronienia w pobliskiej Turcji. Nagrodzone zdjęcie przedstawia 12-letniego Hasuna, Kurda, uchodźcę z Kobane. Fotoreporter odbierając nagrodę powiedział, że chce wrócić do Kobane, aby dowiedzieć się, co obecnie dzieje się z chłopcem.
Autor Zdjęcia Roku otrzymał główną nagrodę Grand Press Photo 2015 i 10 tys. zł.
Przewodniczącym jury tegorocznej edycji konkursu był jeden z najbardziej znanych i utytułowanych fotoreporterów na świecie: Christopher Morris - od 1990 roku kontraktowy fotoreporter „Time”, współzałożyciel słynnej agencji VII Photo. Jest on ośmiokrotnym laureatem World Press Photo.


W kategoriach, w których oceniany były zdjęcia pojedyncze, wygrali: Wydarzenia - Jacek Szydłowski („Dziennik Wschodni”) za zdjęcie z Ukrainy przedstawiające nauczyciela szkoły podstawowej, który żegna się z matką i siostrą przed wyjazdem na front w rejon Ługańska; Życie Codzienne - Michał Patroń (Forum Polska Agencja Fotografów) za fotografię z parady inaugurującej Carnaval Sztuk-Mistrzów; Ludzie - Tomasz Lendo (inPro) za fotografię pokazującą emocje na twarzy przewodniczącego rady miasta Ostrołęka podczas wyborów samorządowych; Sport - Piotr Pędziszewski za zdjęcie z gali KSW 30 w Poznaniu; Środowisko - Tomasz Gudzowaty ("National Geographic Polska" za zdjęcie z Południowej Georgii pokazujące kolonię pingwinów; Kultura i Człowiek - Adrian Jaszczak za uchwycenie momentu odpoczynku pary uczestników z Przystanku Woodstock; Portret Sesyjny - Marcin Giżycki (Agencja Fotograficzna East News) za portret Roberta Więckiewicza.
Najlepsze fotoreportaże to: w kategorii Wydarzenia fotoreportaż Kuby Kamińskiego (Polska Agencja Prasowa) ze wschodniej Ukrainy obrazujący skutki wojny; w kategorii Życie Codzienne materiał Maksymiliana Rigamontiego ("Dziennik Gazeta Prawna)" zrobiony podczas kursu balsamizacji zwłok; Ludzie - fotoreportaż Wiktora Kubiaka (Agencja Fotograficzna Edytor) o hali klubu bokserskiego 06 Kleofas Katowice; Środowisko - fotoreportaż Arkadiusza Goli ("Dziennik Zachodni") pokazujący hałdy węgla kamiennego na Górnym Śląsku.
Nagrodę specjalną sponsorowaną przez mecenasa konkursu firmę Nikon zdobył Jakub Wosik (Agencja Fotograficzna Reporter) za zdjęcie z Mistrzostw Świata FAI Halowych Modeli Akrobacyjnych w Pruszkowie.
Na stronie Grandpressphoto.pl prezentujemy wszystkie nagrodzone fotografie.
W tym roku po raz pierwszy w konkursie Grand Press zostały nagrodzone projekty dokumentalne. W tej kategorii można było zgłaszać materiały o walorach informacyjno-poznawczych, nad którymi fotografowie pracowali co najmniej trzy lata. Wygrał projekt pt. „Dziedzictwo” autorstwa Maćka Nabrdalika (VII Photo). Składa się on z 30 zdjęć. To studium przypadku wielodzietnej rodziny mieszkającej na warszawskim Grochowie. Historia, która pokazuje, jak trudno osobom z przeszłością wejść w nowe, lepsze życie z nadzieją, że ich dzieci nie doświadczą tego samego.
Kolejną nową nagrodą jest Photo Book of The Year 2014, czyli konkurs na fotograficzną książkę roku. Wygrała go pozycja: „Święta wojna” – autor: Wojciech Wilczyk; wydawca: Karakter, galeria Atlas Sztuki. Dokumentalista przez sześć lat fotografował kibicowskie graffiti w Krakowie, na Górnym Śląsku i w Łodzi. Książka prezentuje 391 fotografii, które są czymś więcej niż dokumentacją zjawiska społecznego. Teksty napisały prof. Joanna Tokarska-Bakir i dr Anna Zawadzka – stanowią one antropologiczno-kulturowy komentarz do projektu. Z kolei esej Adama Mazura pozwala umiejscowić „Świętą wojnę” na tle całej twórczości Wojciecha Wilczyka. Autorem projektu graficznego jest Przemek Dębowski.
Grand Press Photo organizuje magazyn „Press”. To konkurs dla zawodowych fotoreporterów pracujących w redakcjach prasowych, internetowych, w agencjach fotograficznych oraz dla freelancerów. Gala konkursu odbyła się w warszawskim kinie Kultura.
Mecenasem konkursu jest Nikon Polska. Sponsor konkursu i wystaw to PZU. Partnerem głównym jest Polskie LNG. Partnerzy: Envelo, JM Hotel, Onlineidea, Manta. Patroni medialni: TVP Kultura, Tok FM, Fotopolis.pl.

(CP, 14.05.2015)

* Jeśli znajdziesz błąd, zaznacz go i wciśnij Ctrl + Enter
Pressletter
Ta strona korzysta z plików cookies. Korzystając ze strony bez zmiany ustawień dotyczących cookies w przeglądarce zgadzasz się na zapisywanie ich w pamięci urządzenia. Dodatkowo, korzystając ze strony, akceptujesz klauzulę przetwarzania danych osobowych. Więcej informacji w Regulaminie.