ZOG prognozuje wzrost polskiego rynku reklamowego w br. o 2,4 proc.
Polski rynek reklamowy wzrośnie w br. o 2,4 proc. - prognozuje dom mediowy ZenithOptimedia Group. Łączna wartość wydatków reklamowych netto na koniec roku ma wynieść 6,7 mld zł.
Według analityków ZenithOptimedia Group zarówno na polskim, jak i globalnym rynku najszybciej rozwija się reklama wideo (w Polsce w br. ma to być wzrost o 10,7 proc.), na co wpływa m.in. rosnąca liczba użytkowników urządzeń mobilnych z dostępem do Internetu.
Wydatki na reklamę telewizyjną mają wzrosnąć w tym roku o 2,6 proc. "Z naszych analiz wynika, że najwięksi reklamodawcy ograniczyli budżety telewizyjne. Spodziewamy się jednak, że część tych budżetów zostanie zainwestowana w reklamę wideo online" - tłumaczy cytowana w komunikacie prasowym Iwona Jaśkiewicz-Kundera.
Choć reklama radiowa odnotuje w br. wzrost przychodów, to ich dynamika będzie prawdopodobnie niższa od ubiegłorocznej. Według analityków ZenithOptimedia Group wydatki na reklamę radiową będą wyższe od ubiegłorocznych o 2,7 proc. Wydatki na reklamy w kinach mają wzrosnąć o 1,1 proc.
Nieznaczny w porównaniu z ub.r. – o 0,5 proc. – spadek wpływów z reklamy odnotuje segment OOH. Kampanie przed wyborami prezydenckimi i parlamentarnymi wpłyną raczej na dostępność nośników niż na wzrost przychodów. Sytuacji w tym segmencie rynku nie poprawia też przedłużające się kolejny raz ogłoszenie wyników badania "Outdoor Track".
Prasa odnotować ma dwucyfrowy spadek przychodów z reklamy. W porównaniu z ub.r. wydatki na reklamę w magazynach mają spaść o 15 proc., a w dziennikach – o 19,6 proc.
Według ZenithOptimedia Group globalny rynek reklamowy wzrośnie o 4,4 proc., a jego wartość na koniec br. wyniesie 544 mld dol. Analitycy ZenithOptimedia Group spodziewają się przyspieszenia wzrostu globalnego rynku reklamowego w 2016 roku − wtedy wydatki wzrosną o 5,3 proc., głównie za sprawą letnich igrzysk olimpijskich w Rio de Janeiro oraz wyborów prezydenckich w USA.
(DR, PR, 30.03.2015)
